Jag håller på att försöka få tyst på min dator. Det första jag gjorde var att byta chassi och nätaggregat (Zahlman) samt lägga hd'n i en gummivagga. Jag planerar även att klä in chassit i "Magic Fleece" så småningom, men hade två funderingar jag hoppas kunna få svar på.
I burken sitter en 500Mhz Celeron med fläkt, samt ett gammalt grafikkort med en liten fläkt. Detta (speciellt fläkten på g-kortet) är de största källorna till surrandet.
Mina funderingar:
1) Skulle det gå att sätta någon form av fläns på processorn istället för fläkten? Funderar på om en 500MHz Celeron blir så förbannat varm...
2) Fläkten på grafikkortet: tror ni det är möjligt att ta bort den? Grafikkortet är ett "Gr Microstar M64 TNT2 32MB AGP". Jag har sett samma typ av kort på nätet utan fläkt. Tar jag bort den blir burken betydligt tystare, så det är otroligt lockande. Om jag skulle ta bort den, vad skulle hända (förutom att det blir varmare)? Skulle kortet bara lägga av, eller skulle det kunna skada andra delar?
Jag är mest nyfiken på att ta bort fläkten från grafikkortet, men finns risk att det skulle bli så förbannat varmt att en mindre eldsvåda skulle utvecklas avstår jag nog... slocknar bara kortet är jag beredd att chansa. Någon som vet?
Jag har haft ett sådant kort (iofs bara med 16MB) och det hade endast en kylfläns. Har du bara god luftgenomströmmning i lådan. Kanske med fläkt både i in och utsug, så klarar du dig nog utan fläkt. Visst kan livslängden på kortet bli kortare men med nuvarande utvecklingshastighet på grejjerna så är detta knappast något större problem. Kortet är förlegat innan det går sönder. :)
Annars kan en sådan där digital termometer med givaren på sladd vara bra för att testa sig fram med. :stud
Processorn kan du förmodligen kyla med en stor kylfläns (det finns iaf passivt kylda PII 450 MHz).
Gällande grafikkortet räcker det förmodligen att skruva bort fläkten, men vill du vara på den säkra sidan kan du sätta dit en större kylfläns även här. Gamla flänsar till 486 och Pentium (1) brukar vara populära att använda till detta. Själv kör jag med en Zalman NB32J (northbridge-kylare) på mitt Matrox G400 MAX, vilket fungerar bra.
Tackar för svaren. Jag har provat skruva bort fläkten från grafikkortet. Såg då att det satt en liten, liten fläns under fläkten. Kör på det sålänge. Tack för hjälpen.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25