webForumDet fria alternativet

Sätta ihop datorn

Datorhårdvara

11 svar · 416 visningar · startad av Alpha II

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg
Frågan#1

Har just fått all delar till datorn jag beställde. Det är första gången jag bygger ihop en dator själv. Och om det inte går bra får jag väl ringa brorsan elelr nått :D

Jag har lite problem att få in moderkortet. På "panelen" som man sätter fast på baksidan där alla kontakter sak sitta ut sticker det ut så bitar som gör att det är lite krångligt att få dit det. Är det bara att försöka vinkla moderkortet och sätta dit det eller hur?

Och hur känsligt är kortet? Om jag har rört vid ett element innan och råkar komma åt någon liten komponent på kortet spelar det någon roll? Det är ganska svårt att bara hålla i kanterna och inte nudda något annat. :OO

Sen undrar jag lite med fläkten till processorn (p4). Behövs det någon kylpasta eller något såntdät flytande silver? Eller är det bara att clipsa fast fläkten ovanför processorn?

/edit
Fick dit MB ganska enkelt. Men de skruvar jag använde för att skruva fast den räckte inte (korkat att inte kolla det innan :OO ). Så jag antar att jag använt fel skruv?! Det står att man ska använa "Phillips-head screw", hur ska de se ut?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Ja, du skall ha kylpasta. Ett mycket tunt, helst genomskinligt lager över hela kärnan. För enkelhetens skull så kan man stryka ut pastan med t.ex. ett gammalt kasserat plastkort eller dylikt. Var extra varsam när du monterar flänsen och fläkten ovanpå processorn. Om man är ovarsam och har riktig otur så kan man förstöra kärnan.

När det gäller hanteringen av moderkortet så brukar det inte vara någon fara att ta på de olika komponenterna, även om man helst ska undvika direktkontakt med tanke på ESD-faran.

Kolalde i manualren för processorn. Det är en bild serie hur man ska göra.

I. Lyfta bygeln
2. Sätta dit processorn åt rätt håll
3. Sätta tillbaka bygeln
4. Sätta dit kylaren
5. Clipsa fast kylaren
6 & 7 röra någon stång på varsin sida om kylaren
8. Sätta in elsladden från fläkten till moderkortet

Men ingen bild visar något om någon kylar pasta. Är det helt säkert att man behöver kylpasta till alla pentium 4? (Vill helst inte hålla på med det fetersom det verkar krångligt :OO )

Använd kylpasta, det är vad jag rekommenderar. Själva förfarandet är inte svårt på något sätt. En liten klick kylpasta på kärnan - smeta ut - klart! :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Sitter det en "thermal pad" på kylflänsen behöver du inte använda någon kylpasta (även om det ger bättre kylprestanda). Sitter det en thermal pad på flänsen måste den tas bort innan du applicerar kylpastan, om du vill använda det istället (dvs. du kan inte använda båda samtidigt).

Bra instruktioner för att ta bort en eventuell thermal pad och applicera kylpasta finns här:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Vet inte riktigt hur en sådan ska se ut men dte sitter e svart fyrkant underkylflänsen. På paketet står det Intel Designed Thermal Solution. Men det speler ingen rolll för jag fixar kylpasta iaf. :)

En sak som börjar oroa mig är AGP porten på moderkortet. Det står att det är en AGP Pro port och att man endast kan sätta in AGP Pro kort. På mitt grafikkort står det AGP8x..... är det fel??? :l

Se till att ta bort den i så fall (enligt instruktionerna på länken ovan) INNAN du applicerar kylpastan.

Ditt AGP-kort kommer att fungera.

Se till att ta bort den i så fall (enligt instruktionerna på länken ovan) INNAN du applicerar kylpastan.

Topps och nagelborttagningmedel/aceton fungerar fint!

Så det ska inte vara någonting mellan metallen i kylflänsen och kylpastan? Vill vara säker på att det verkligen är en thermal pad :)

Läs här (har du inte fått dit den ännu?), det är jättebra instruktioner som du bör följa:

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Och nej, absolut ingenting får finnas mellan kylfläns och kylpasta. Inte ens fettet från dina fingrar.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Använd inte Silverpasta om du kör AMD samt överdoserar du riskerar du att du får kortis nånstans där du inte vill

Att ha ett för tjockt lager kylpasta är aldrig bra.

Silverkylpasta (iaf Arctic) leder inte ström, och om den nu gjorde det, varför skulle det problemet endast gälla AMD?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)