webForumDet fria alternativet

Datorbygge..

Datorhårdvara

17 svar · 518 visningar · startad av PersianBulldog

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Frågan#1

Nu är det dags. Jag ska bygga en egen dator och bli kung på lanet! :e

Vad är det jag behöver för att bygga en egen dator? Är det lätt? Funkar det som LEGO?

Lägg till det som fattas på min lista..

• Moderkort
  • Ev. IDE-kablar (Moderkortet)
  • Nätaggregat (Chassit)
  • Processor
  • Chassi
  • Processorfläkt
  • Minne
  • Hårddisk
  • Diskettstation
  • DVD/CDROM
  • Brännare
  • Grafikkort
  • Ljudkort
  • Nätverkskort
  • Modem
  • Skärm
  • T-Bord
  • Mus
  • Högtalare
  • ESD-skydd

Är det något som fattas? Vad ska jag akta mig för?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Kontrollera att det följer med ide-kablar med moderkortet, annars måste du köpa till det. Kolla även att det följer med ett nätaggregat med chassit, annars måste du köpa det också. Elkabel?

Akta dig för statisk elektricitet, antistat-armband (ESD) kan vara att rekommendera.

Ok.. Lägger till det till listan.. Vet du om det är lätt att bygga ihop det?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Nädå, vidare svårt är det inte att bygga ihop en dator, men ta god tid på dig när du gör det och tänk på som Peeer nämnde att vissa komponenter som processor och minne är känsliga för statisk elektricitet.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Allting är relativt :)
Lägg upp alla delarna på ett tomt bord. Sen tar man det bara lugnt och monterar detalj för detalj, så löser sig det mesta.

Ok.. Tack för hjälpen... Ska försöka.. :)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Kylpasta

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Lego är så fan mycket enklare!
Sitter och hoppas att datorn jag bygger just nu kommer att starta! ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

IDE-kablar till hdd/cd samt floppykabel följer alltid med moderkortet så länge som man köper retail av de stora tillverkarna.

Elkabel brukar följa med när du köper nätagg/chassi.

Om du vill ha förslag på vad du skall köpa så är det bara att fråga! :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Fast det brukar dock bara följa med 1 IDE-kabel och 1 floppykabel (i alla fall till de kort jag köpt).

En chassifläkt kanske kan vara bra att ha, och en processorkylare (det räcker inte med bara en fläkt).

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Minns själv när ja byggde ihop min.
Tog väl ett tag hehe, men bra blev det förutom att ja fortfarande inte fått floppyn att funka.. :e (inte orkat greja)

Sedan när man är klar med sitt första hemmabygge så kan man mer om sin dator. :)

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

IDE-kablar till hdd/cd samt floppykabel följer alltid med moderkortet så länge som man köper retail av de stora tillverkarna.

Mitt är retail MSI. Följde inte med vare sig floppy eller IDE-kabel. Så att det alltid följer med stämmer alltså inte.

Elkabel brukar följa med när du köper nätagg/chassi.

Köpte mitt nätagg löst, och fick inte med någon strömkabel. Men det är ju inga större svårigheter att få tag på. :)

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Det är hur kul som helst - sitter o pillar ihop min nya burk just nu - noterade dock att jag fick ett Sapphire Radeon Atlantis 9700pro istället f vanliga pro, ska man vara nöjd med det? Moderkortet, GIGABYTE SINXP-1394, var dock riktigt väl utrustat m kablage osv.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

hehe glöm inte att montera mellanskruvarna mellan moderkoret och plattan till chassit. Gjorde det första gången jag byggde min dator (var 11 år så det var väl inte så konstigt) :e ;)
som tur var hände inget.

Jo ska prova mig fram.. Men vad är det värsta som kan hända? Att någon del som kostar flera tusen bara går av på mitten? :)
Vilken webbshop rekommenderas? Bäst priser, bäst support?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

När det gäller bäst support så kan jag rekommendera dustin.se eller dabus.se efter egna erfarenheter.

Om du letar efter bäst priser så är det svårt att ge ett bra svar, eftersom någon butik alltid har bäst pris på någon vara, men rent generellt skulle jag säga datorbutiken.com eller komplett.se.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Robban MSI skickar alltid med IDE kablar även med Bulk

så du blev nog blåst av din försäljare

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Robban MSI skickar alltid med IDE kablar även med Bulk

så du blev nog blåst av din försäljare

Möjligt, men det tror jag inte. Kartongen så väldigt oöppnad ut. Ingen skum bakgårdsförsäljare heller (Komplett.se). Kanske är jag som minns fel (skulle inte ha använt kabeln ändå, eftersom jag kör SCSI -- däremot fick jag gå och köpa en floppykabel hos ELFA, och det borde jag inte behövt om den fanns med).

Mitt kort räknas i.o.f.s. som ett serverkort, så det kanske inte är så representativt.

I vilket fall som helst så är det ju inget stort problem om det inte skulle följa med. Kostar inte många kronor.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)