Jag har en ca fyra år gammal dator med en DVD-spelare i som det aldrig har varit aktuellt att använda förrän på senare tid. Datorn var ursprungligen en hemdator betald via löneminskning, numera är den vår. Den är alltså köpt i ett paket som delades ut för användning till anställda i Stockholm. Nu försöker jag köra två DVD-filmer i den, båda är inköpta i Stockholm. Den ena på Maxi stormarknad och den andra är en "bonus" för val av en nyinköpt printer. Båda DVD:r har regionskod 2 = Europa enligt den info jag hittat på nätet. Sist jag undersökte saken bodde jag i Europa. :( Likväl är det så att DVDn vägrar att köra dem. I båda fallen får jag upp en "blank" spelare med ett felmeddelande, med följande innebörd: Felaktig regionskod, byt ut skivan eller ändra regionskoden för DVDspelaren. Uppenbarligen är skivorna märkta korrekt.
OK, jag inser att detta hamnade i fel forum. Det är jag uppriktigt ledsen för. Ursäkta! :r Hoppas någon vänlig moderator kan flytta det dit det hör, var nu det är?
Nu har jag gått igenom de mjukvaruprogram som hör till DVDn. När de startar kommer det upp lite småinfo om spelaren, bl.a. regionskod 2!!??
Alltså påstår spelaren att den har regionskod 2, mina två DVD-skivor påstår att de har regionskod 2 och samtidigt att det är fel regionskod!!! x( Hur i självaste Katrineholm går det till?!? Och vad GÖR man?
DVDn är en ATI spelare. Jag har Windows 98, ver 2.
OK, tack! :r Infon om själva spelaren, från specifikationen över datorn med tillbehör:
DVD MPEG + S/W
Det är all info jag har om själva spelaren.
Var får man tag i DVD-uppspelarprogram? Finns det någon i freeware? Kan de användas mot en fyra år gammal spelare då? Och gammalt eller ej, hur kan regionskod 2 != regionskod 2???!!?
Hrm... när jag läser detta slår en tanke ner i min skalle... jag tror inte att jag försöker använda ATI:ns programvara? Dvs nu har jag gjort ett medvetet försök och det funkade inte alls. Jag kanske gör på helt fel sätt.
Jag stoppar i min DVD och väntar ett tag. Då öppnas ett fönster med en spelare som följer med DVD:n. InterActual Player i det ena fallet och något annat program i det andra. Om jag försöker att starta ATI-programmet så visas något rörligt intro i det fönstret medan DVD:ns player startar sen dör ATI-fönstret. Jag begriper ingenting... Ska man inte kunna köra en DVD med det program som kommer med på skivan? Och blir det verkligen bättre av att jag laddar ner ett program från nätet? Dör inte det också när medföljande spelare startar?
Min okunskap på DVD:r verkar bottenlös, finns det nån bra info - på nätet - där man kan lära sig hur man använder dem? :r
det är en fujitsu 400 mhz dator med dvd i och du försöker spela starwars dvd? :)
jag hade exakt samma problem nämligen å d sluta med att jag köpte en fristående dvd =)
Njaej, fast datorn var en bra gissning... Jag har en
Fujitsu ErgoPro m665 med 450 MHz PII processor, BX chipset, 128 MB RAM, 10,1 GB hårddisk med bl.a. inbyggd DVD MPEG + S/W. Men filmen var fel... har två olika och ingen funkar. Fast det du säger låter oroande... Kunde du köra andra filmer eller prövade du aldrig det?
Borde man inte kunna köra DVD:n med den spelare som följer med? :q
well, det var en av första generationens dvd spelare å dom fixa inte alltid alla filmer...
jag kunde köra vissa filmer men inte dom flesta..
När du nu pratar om DVD-spelare, så menar du hårdvaran som man stoppar in disken i, väl? Alltså inte mjukvara som är nedladdningsbar?
Jag var i och för sig rädd för att den var för gammal.... Kan man köpa en fristående DVDspelare som fortfarande är kopplad till PCn så att man kommer åt finesser på DVDn vilka kräver dator? Eller är alla fristående DVD-spelare sådana att de kopplas till TVn? :q
Kan man köpa en fristående DVDspelare som fortfarande är kopplad till PCn så att man kommer åt finesser på DVDn vilka kräver dator? Eller är alla fristående DVD-spelare sådana att de kopplas till TVn? :q
Du kan ju köpa en ny intern dvd-läsare. Jag tror inte de kostar mer än drygt 1000 kr nu.