webForumDet fria alternativet

Massa pip under minnesinitiering, MSI-6309

Datorhårdvara

6 svar · 243 visningar · startad av pettsson

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg
Frågan#1

Tänkte att jag skulle prova hur bra min gamla dator fungerar, en PIII 733 MHz på ett MSI-6309. När jag försöker starta den så blir det en väldans massa pip när den ska "Initiate Base and Extended Memory". Jag har provat att plocka ut minneskretsarna en i taget, inget resultat. Dessutom får jag ingen bild, grafikkortet sitter i ordentligt verkar det som.

Jag har tittat på tillverkarens hemsida, men kunde inte hitta någon pip-manual :( Inte heller i manualen som följde med kortet står det något. Jag har också nollställt BIOS, inte heller det hjälpte. Finns det något bra ställe man kan hitta innebörden av alla dessa pip?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kolla på din BIOS-tillverkares hemsida.

Nu har jag kollat upp betydelsen av pipen, de var som jag trodde minnesrelaterade. Jag har inte använt datorn på ett kvarts år, och den fungerade fint då. Minnet lär väl ändå inte gått sönder av att ha suttit i datorn som stått på golvet sen dess? :l

Prova med en minnesmodul i taget och prova att flytta runt den i de olika minnesslotarna.

pettsson skrev:

Jag har provat att plocka ut minneskretsarna en i taget, inget resultat. Dessutom får jag ingen bild, grafikkortet sitter i ordentligt verkar det som.

Fungerar inte heller :(

Det är iofs skillnad på att plocka ur minnena en i taget jämfört med att köra med en modul i taget som man dessutom provar i samtliga minnesslotar.

Har du testat att:

- sätta in ett annat grafikkkort, både AGP och PCI
- trycka reset efter att du kallstartat datorn.
- koppla ur alla prylar utom de som är nödvändiga för att datorn ska kunna POST:a och prova igen (dvs även IDE-enheter)

Hur vet du förresten att felet uppstår vid "Initiate Base and Extended Memory" när du inte får någon bild?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

6309 piper inte när de e fel på minnet

piper bara när de e CPU eller Grafikkort

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)