webForumDet fria alternativet

klocknig av 1700+

Datorhårdvara

5 svar · 297 visningar · startad av colione

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
Frågan#1

Enligt bios och utsago ska det gå att få upp en Amd athlonXP 1700+ till 1833 MHz, jag får upp min i 1671: en fsb på 152 och en multipel på 11x. HAr även höjt min Vcore till 1.8 v

Jag har de senaste bios-uppdateringarna för mitt MB (A7V333 (kt333 chipset)) Socket A.
Hur mycket jag än väljer att multipeln ska ligga på 12.5 så ligger den ändå på 11 när jag har kommit in i windows.

Om jag höjer FSBn så får jag blåskärm vid booten.
Hur ska jag gå tillväga för att kunna få den att jobba ännu snabbare?

Minnena är SDRAM

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det låter ju som om processorn inte är multipelupplåst. Är det Palomino eller Thoroughbred (A / B)?

Har du vettig processor- och chassikylning? Sen går det väl bar att köra med DDR på A7V333?

Jag vet inte, men det verkar funka....Jag skrev fel.. det är DDR SDRAM

Jag vet inte riktigt, sitter i skolan, man jag ska kolla när jag kommer hem...vart gör jag lättast det (kollar A/B)?

Kortet är satt i Jumperfree-mode.

Tempraturen går aldrig över 40 grader.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Många processorer i dag är spärrade på en specifik multipel, och det går inte att ändra den. På AMD:s processorer skall det dock gå att göra en brygga på något ställe för att häva den spärren. Sök på nätet så hittar du mycket info om det.

Vill du inte ge dig på detta så har jag för mig att overclockers.se kan fixa det för en avgift (vet inte om de bara gör det på processorer som köpts från dem).

Har inte testat själv (prioriterar stabilitet).

Robban skrev:

Många processorer i dag är spärrade på en specifik multipel, och det går inte att ändra den. På AMD:s processorer skall det dock gå att göra en brygga på något ställe för att häva den spärren. Sök på nätet så hittar du mycket info om det.

Vill du inte ge dig på detta så har jag för mig att overclockers.se kan fixa det för en avgift (vet inte om de bara gör det på processorer som köpts från dem).

Har inte testat själv (prioriterar stabilitet).

Okej, tack...Jag hörde förut nånstans att den skulle vara låst.
Jag är inte rädd för att exprimentera.

Visst är stabilitet viktigt, man jag vill prova och se hur högt jag får den!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Palomino är i princip kvadratisk, medan T-bred är lite mer avlång till formen.

På alla processorer sitter det en alfanumerisk kod som avslöjar vilken kärna det rör sig om. Se denna artikel för mer info: http://www.overclockers.com/articles682/index02.asp

När du tagit reda på vilken typ av kärna du har måste du sedan göra ett ingrepp för att låsa upp processorn. Hur man gör beror på vilken kärna man har. Alternativt kan du köpa ett annat moderkort; de flesta KT400- och nForce2-kort kan själva "låsa upp" T-bred (men inte Palomino).

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)