webForumDet fria alternativet

Behöver tips på dator (delar)?!

Datorhårdvara

11 svar · 489 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Hårdvara är inte min grej, finns så mycket att välja på! Hur bra dator får man för ca 10.000 idag inkl skräm, är det bättre att köpa ett paket eller lösa delar? Kan ex använda CD och CD-bärnnare samt högtalare från min gamla och kanske min 40 GB HD som jag skulle kunna ha som sekundär HD i den nya. Datorn är tänkt att används till allt som webdesign, grafiskt (PhotoShop, Corel Draw etc), se på film (genom datorn på TV:n), lyssna på musik och ev lite spel!

Anledningen att jag också vill ha lösa delar är att jag tänkte köpa lite mer avacerat tangentbord och mus, oftast är det standard som hänger med i paket

Skulle ni vilja lista delar som passar bra ihop eller ett paket som skulle passa mig?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nåt sånt här kanske:

1173 AMD CPU ATHLON XP2400+
147 Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD ( Copper )
1201 ABIT ATX NF7-SL SOCKET A NFORCE2 SATA
624 512MB PC333 DDRAM PC2700
1886 Sapphire ATI Radeon 9500PRO 128MB,DDR,DVI
981 ANTEC Chassi 350W Solution Series Metallic Bronze SLK 3700 AMB EC
1511 MAXTOR DMAX PLUS9-FDB 120GB 7200RPM 8MB
3338 SAMSUNG 19" 959NF TCO99 - CRT

Summa : 10861 (Priser från PCButiken.com).

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

1173 AMD CPU ATHLON XP2400+
147 Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD ( Copper )

Skulle inte rekommendera den fläkten till den processorn.
2400+ skall man helst ha SLK800 (eller liknande) och en bra fläkt (typ enermax) på.

Har själv en Arctic Cooling till min 2200+ och den är rätt varm. Dock inte samma modell tror jag.

Det finns som sagt olika modeller, du kanske har Super Silent-modellen? Finns ju inget koppar i den.

Copper Silent är en bra budgetkylfläns och ska man inte överklocka gör den sitt jobb.

Visserligen är en Thermalright SLK800 och en tyst 80 mm-fläkt ett bättre val, men då kostar det ganska mycket mer (ville inte gå över budget FÖR mycket).

muskot skrev:

Visserligen är en Thermalright SLK800 och en tyst 80 mm-fläkt ett bättre val, men då kostar det ganska mycket mer (ville inte gå över budget FÖR mycket).

Tackar
Det är bra att du kommer med varianter. Tycker faktiskt att det är rätt viktigt med hyffsat tyst dator och kan tänka mig betala lite extra för det.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Seagates hårddiskar är ljuvligt tysta! Iallafall IV-modellerna. :)

Vill du ha en tyst dator finns det mycket att göra, men då kostar det lite mer. Lite tips (utgår från de prylar jag tipsade om tidigare):

Moderkort:
Abit NF7(-S) har en liten fläkt på Northbridge. Den går att byta ut till en stor fläns (t ex Zalman NB32J, kostar ca 50 kr). Det finns andra moderkort (t ex Asus A7N8X (Deluxe)) som är helt fläktlösa redan från början.

Grafikkort:
Även här sitter det en fläkt och även detta går att få fläktlöst (med t ex Zalman ZM80A-HP, ca 300 kr). Kan du tänka dig att gå ned lite i prestanda finns exempelvis Radeon 9000 som fläktlöst redan från början. Sapphire (och kanske fler) har även en 9700 Pro-modell som är helt fläktlös från start, kostar dock över 4000 kr.

Hårddisk:
Här är bör man hänga upp hårddisken i en gummiupphängning, som genom att dämpa vibrationer kraftigt reducerar ljudnivån (t ex InnoVibes, ca 230 kr). För absolut lägst ljudnivå bör man kombinera ovanstånde upphängning med en Seagate Barracuda V-hårddisk (lite långsammare än Maxtor m fl, men betydligt tystare).

Processorkylning:
Här bör du välja en stor kylfläns med plats för en 80 mm-fläkt. Thermalright SLK800 är ett bra val, den kostar dock dryga 500 kr. Personligen skulle jag nog hellre satsa på en Thermalright CB-7 (ca 270 kr). Som fläkt skulle jag välja Enermax, Panaflo eller Zalman. Undvik Papst, deras 80 mm är bara dyra och dåliga. Kom också ihåg att köpa bra kylpasta, som t ex Arctic Silver 3.

Chassi/chassikylning:
Det chassi jag rekommenderade har plats för 2 st 120 mm-fläktar, vilket är bra då man vill kunna få så bra kylprestanda som möjligt i förhållande till ljudnivån. Det följer visserligen med en 120 mm-fläkt till Antec-chassit, men den kan med fördel bytas ut mot en modell från Panaflo eller Papst, som du sedan kör på 7 v.

Det man ytterligare kan göra är att införskaffa ljuddämpningsmaterial och klä lådan med invändigt (kostar ca 400 kr). Det finns givetvis billigare material att köpa, men de fungerar oftast inget vidare eftersom de inte är avsedda för att dämpa datorljud. Har själv provat med dämpmatta för bilar (Biltema) och tryckpressar (Emba). Billigt, men i princip verkningslöst till en dator.

Nätaggregat:
De flesta nätaggregatsfläktar låter en del, men går givetvis att byta ut. Jag rekommenderar samma fläktar som till processorn. Det finns visserligen nätaggregat som levereras med tysta fläktar, men de kostar ganska mycket mer (det blir betydligt billigare att göra jobbet själv). Det finns även helt fläktlösa nätaggregat, även om det inte är speciellt vanligt.

Genomför du alla dessa punkter kommer du garanterat att ha en tyst dator, men som du ser kostar tystnaden några hundralappar extra. Tänk också på att vissa ingrepp förverkar din garanti.

Tackar så mycket för all denna info (muskot) !!!

Funderade innan på att köpa någon av följande paket. Vad säger ni om dem elller är det bättre att gå på muskots förslag?

AMD Athlon XP2200+
med USB 2.0, Firewire, AGP8, Raid

256Mb DDR PC2700-333 original
80Gb IBM 7200RPM,
64Mb Geforce4-MX440-TV,
16x DVD LG + program
40x CDRW brännare,
100Mbit nätverk,
1.44" Floppy
Microsoft Windows XP home OEM,
ECS L7vta Kt400, USB 2.0, Firewire, AGP8, Raid, sound , LAN,
Microsoft TGB
Microsoft Mus,
450watt Subwofer högtalare
Codgon Miditower 300watt eller Delux Miditower 350watt
19" iiyama TCO99 skärm
eller
AOC 19" 9KLR+
MONITOR Pure Flat 19" TCO-99

Pris: 10 250 SEK inklusive moms

Låda: Chieftec Dragon MediumTower m/dör Silver - Kabinett m/360W DX-01SL-D-U m/USB/FW
Processor: AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz 266 MHz bus - Socket A (Thoroughbred) processor
Arbetsminne: Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB
Moderkort: MSI KT3V Moderkort för Socket A, DDR - KT333, ATA/133, ljud, ATX, USB2.0
Hårddisk: Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM. - DiamondMax Plus 9
Grafik: Asus V9480 GeForce4 Ti4800SE 128MB DDR - AGP, (V9480/ TVD/12) DVI, Tv-Out
DVD/CD-läsare: Sony DVD-spelare IDE 16x/40x, Intern
CD-Brännare: Asus CD-brännare IDE 48x/24x/52x - CRW-4824A, Intern (FlextraLink)
Ljudkort: Soundblaster kompatibelt
Diskettstation: Sony 1,44MB
Tangentbord, mus och musmatta
Skärm: Hansol 19" CRT 920P TCO-99 - Skärm
Högtalare: Creative Högtalare SBS230. - 2 aktive högtalare, White box
Operativsystem: Windows XP Home Svensk med CD-Skiva
3 års garanti och fri telefonsupport

Pris: 11 999 SEK inklusive moms

http://www.silverdata.se/ (förstasidan) - Bäst i test, Pc för alla

Intel P4 2.4 GHz
256MB DDR
Grafik Geforce4 TI4280 128MB
Hårddisk 60 GB IDE
DVD-Spelare 16x/48x IDE
CD-Brännare 48x/16x/48x IDE
Nätverkskort, Subwoofer 2.1
Multimedia t-bord & mus
Bildskärm Samtron 19" TCO-99
Windows XP

Pris: 11 395 SEK inklusive moms

Eftersom du tänkte återanvända nuvarande CD-ROM, CD-RW och högtalaranläggning är det väl lite dumt att de paket du kollat på innehåller detta? Du kanske i så fall kan be dem plocka bort den och på så sätt sänka priset? Processorkylare och liknande omnämns inte i paketen, vilket förmodligen betyder lågbudget. Jag får dessutom känslan av att vissa återförsäljare i sina datorpaket tar chansen att sälja utgående komponenter (KT333-kort, 60 GB-hårddiskar etc).

Några synpunkter på dina paket (döpta efter ordningen de stod i):

Paket 1:
- Endast 256 MB RAM - köp minst 512 MB!
- Geforce4-MX440 är ett grafikkort som egentligen inte är bra på någonting, utan snarare halvdassigt på alla plan. Undvik.
- Vad är det för modell på IBM-hårddisken? Ska du ha en IBM bör du välja en ur 180GXP-serien, inte 120GXP. Räcker 80 GB? 120 GB-diskarna är annars väldigt prisvärda.
- KT400 är ett okej chipset, men nForce2 är ännu bättre och det du bör välja i dagsläget.
- Jag tolkar specen som att det ingår två nätverkskort, ett löst "100Mbit nätverk" samt ett som sitter integrerat på moderkortet, är det verkligen nödvändigt?
- Behöver du verkligen en diskettstation?
- Codgon = Codegen? Codegen är en riktig lågbudgetlåda, vilket förmodligen även Codgon är. En dålig låda kan vara väldigt irriterande (tro mig).
- iiyama-skärmar brukar strula en del (tappa inställningar bland annat). AOC är inte heller något märke som jag skulle välja (även om jag inte har några direkta belägg för det).

Paket 2:
- Chieftec Dragon är en bra låda, men det finns bättre. Jag skulle satsa på en Compucase- eller Antec-låda istället. Bättre nätaggregat och mer finesser på dessa.
- KT333 är föregångaren till KT400 (se ovan). Välj ett nForce2-kort istället.
- Räcker 80 GB? 120 GB-diskarna är annars väldigt prisvärda.
- GeForce4 Ti4800SE är helt okej kort, men eftersom du prioriterade tv-utgång och sånt tycker jag att du ska satsa på ett Radeon istället (9500 Pro piskar Ti4800SE på alla plan, kostar ungefär lika mycket).
- Behöver du verkligen två ljudkort; "Ljudkort: Soundblaster kompatibelt" - det finns ju även ljud inbyggt i moderkortet.
- Hansol är ett lågbudgetmärke, verkar ha vissa kvalitetsproblem.

Paket 3:
- Endast 256 MB RAM - köp minst 512 MB!
- Vad är det för moderkort? Man vill ju inte köpa grisen i säcken.
- Även detta grafikkort är hyfsat. Men med tanke på dina prioriteringar är det definitivt läge att fundera på ett Radeon-kort (slår ännu ett slag för Radeon 9500 Pro).
- Vad är det för märke på hårddisken? Räcker 60 GB? 120 GB-diskarna är annars väldigt prisvärda.
- Samtron är Samsungs lågbudgetmärke. Okej för sitt pris, men ingen höjdarskärm. Med tanke på vad paketet kostar borde du kunna få med en lite vassare skärm.

Jag skulle helt klart välja "mitt" paket. Visserligen lite mindre "lull-lull", men det består rakt av bra prylar (vill man ha tystnad bör det givetvis modifieras lite enligt de punkter jag nämnde tidigare).

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

tjaaa en hel uppsjö olika kombinationer!
beror på hur kräsen man är av sej, om man skall överklocka eller inte..

SLK800, är juhe en bra kylare.. men jag skulle rekomendera ALPHA PAL8045 kostar runt 500kr den också och är en stor kylare som inte får plats på alla moderkort + 1 80x80 fläkt

~600kr

ABIT NF7-S moderkort! det har ett humant pris och bygger på nForce2 chipset, visserligen är det rev 1.2 fortfarande.. om du inte har bråttom vänta på rev 2.0 som har kommit, men inte till sverige, detta moderkort har inbyggt 6 kanaligt ljudkort, samt firewire och 10/100 nätverkskort

~1200kr

Processor så duger XP2400+ bra och den kommer hålla sej några år innan man bör uppgradera och då har du redan ett moderkortsom pallar mer..

~1200kr

ett grafikkort behövs juhe, och om du ska gejma lite sm du sa så är juhe RADEON kort att rekomendera, och då är det lika bra att satsa på ett PRO kort.. som alla vet är hercules ledande, men det finns andra som gör RADEON kort, t.ex HITECH EXCALIBUR radeojn 9500 PRO, som har 128 DDR och tror det ligger på 3,6 nano sekunder.. och det kortet kostar cirka 2000kr är prisvärt i mitt tycke!

~2000kr

sen en låda kan juhe vara bra.. själv köpte jagett chieftec FULLTOWER, visserligen stort men jag kommer att behöva det då jagkommer köra 2 x 400 watt nättagg och vattenkylning inom snar framtid, men annars så finns deras supermidi tower som kostar cirka 1100kr och har 360 watts nätagg, som visserligen inte går att jämnföras med ANTEC truepower, men den gör sitt jobb för vanliga hemma andvändare som inte kommer överklocka eller stoppa in en massa onödiga kombonenter som tar massa effekt. eller voltmodda grafikkort mm..
så jag tycker chieftec är ett bra val!

~1100kr

Rammine är bra att ha, då du ska hålla på webdesajn så räcker juhe juhe med 256 men ändå så rekomenderar jag 512 MB, och skulle personligen säga att Mustech gör dem absolut bästa minnerna.. men men priset drar iväg nå sjävulskt då som sagt.. därför rekomenderar jag TWINMOS WINBOND 512 DDR400 PC3200 CAS 2.5 400Mhz, dem ligger på humana priset 1000kr cirkus och vad jag har hört mycket prisvärda!!

~1000kr

sen ska du juhe ha mus, jag personligen i min ringa mening älskar explorer 3.0 frånmicrosoft som kostar runt 300kr om man köper den BULK, dvs utan kartong o grejjer och är riktigt mysig att spela spel på

~300kr

Brännare, tja om vi ska hålla prisnivån låg så väljer jag bara till en brännare.. ingen cd rom, då man ändå kan ha brännaren som CD-rom.. eftersom jag jag inte bränner var femte minut så tog jag en budget brännare som kostar runt 640kr från ASUS

~640kr

så då vare dags för hårddisk... vilket är en stor del av datorköpet... vill man ha en snabb hårddisk eller en tyst HDD, för tillfället så sitter jag på en Western digital HDD som är relativt tyst och snabb... men till min nya dator beställde jag en Seagate Barracuda IV med 8 MB cache så får vi se hur den jobbar, vad jag hört ska den vara lite långsammare men ack så mycket tystare.. men vill du ha en snabbare disk så är maxtor eller western digital att föredra.. IBM har jag inga kommentarer om.. men jag har bojkottat produkter från sen några år, jag gillar inte dem, jag vet inte hur dem liggerpå utvecklings nivån om dem har säkra snabbbao tysta diskar, det överlåter jag till någon annan..
men Seagate barracuda IV med 8mb cachekostar runt en 1500kr och då är det 120 GB lagrings utrymme

~1500kr

då ligger vi på cirka 9500kr utan skärm och jag valde bra och effektiva produkter från https://www.datorbutiken.se

visserligen har jag utelämnat chassifläktar och floppy, det är juhe en smaksak. sen i värsta fall om du har en annan dator som du inte vill ta skärmen ifrån så kan du juhe köpa en switch, så kan du skifta mellan datorer på ett o samma tangentbor mus och skärm.. och dem stöder till runt 4-5 datorer samtidigt
men det är juhe också en smaksak!

Cannabis_Tomten skrev:

SLK800, är juhe en bra kylare.. men jag skulle rekomendera ALPHA PAL8045 kostar runt 500kr den också och är en stor kylare som inte får plats på alla moderkort + 1 80x80 fläkt

SLK800 är bättre än PAL8045 (som inte är dålig, men den har ju hängt med ett tag). Ska man inte överklocka gör den betydligt billigare Thermalright CB-7 jobbet alldeles utmärkt.

Cannabis_Tomten skrev:

som alla vet är hercules ledande, men det finns andra som gör RADEON kort,

I Toms Hardwares Radeon 9700 Pro-test hade Hercules-kortet absolut sämst bildkvalité av de testade korten. Tydligen är deras kort utrustade med dåliga filter. Bäst bildkvalité hade Sapphire, som också brukar anses som de bästa ATI-baserade korten. Har jag förstått saken rätt tillverkar de även ATIs egna kort. Att Sapphires 9500 Pro-kort dessutom är mycket konkurrenskraftigt prissatt gör ju inte saken sämre (under 1900 kr).

Cannabis_Tomten skrev:

så jag tycker chieftec är ett bra val!

Visst är Chieftecs lådor bra, men Compucase och Antec tillverkar ännu bättre lådor i samma prisklass.

Cannabis_Tomten skrev:

Rammine är bra att ha, då du ska hålla på webdesajn så räcker juhe juhe med 256 men ändå så rekomenderar jag 512 MB, och skulle personligen säga att Mustech gör dem absolut bästa minnerna.. men men priset drar iväg nå sjävulskt då som sagt.. därför rekomenderar jag TWINMOS WINBOND 512 DDR400 PC3200 CAS 2.5 400Mhz, dem ligger på humana priset 1000kr cirkus och vad jag har hört mycket prisvärda!!

Han skulle ju ha burken till mer än webbdesign (grafik, film, spel, etc.) så jag skulle definitivt inte rekommendera mindre än 512 MB. Och om nu burken endast ska användas till webbdesign skulle man gott kunna nöja sig med en billig Duron-baserad burk. Dessutom finns det egentligen ingen större poäng med PC3200-minnen för den som inte ska överklocka.

Cannabis_Tomten skrev:

eftersom jag jag inte bränner var femte minut så tog jag en budget brännare som kostar runt 640kr från ASUS

Lite-On är mycket bra val annars. Mycket bra och billiga brännare.

Cannabis_Tomten skrev:

IBM har jag inga kommentarer om.. men jag har bojkottat produkter från sen några år, jag gillar inte dem, jag vet inte hur dem liggerpå utvecklings nivån om dem har säkra snabbbao tysta diskar, det överlåter jag till någon annan..

IBM (numer Hitachi) har ju haft en del kvalitetsproblem med tidigare serier, men de ska väl vara helt lösta i och med 180GXP, får man hoppas. 180GXP är i alla fall en bra disk sett till prestanda och ljudnivå. Väljer man modellen med 8 MB cache får man dessutom 3 års garanti.

Cannabis_Tomten skrev:

Seagate barracuda IV med 8mb cachekostar runt en 1500kr och då är det 120 GB lagrings utrymme

Seagate Barracuda IV finns bara i storlekar upp till 80 GB. Femman (V) finns upp till 120 GB och 7200.7 upp till 160 GB. Själv har jag en Barracuda V 120 GB med 8 MB cache som jag är mycket nöjd med. Min disk sitter dessutom i en NoVibe-upphängning, vilket gör den mycket tyst och fin.

Medlem sedan juli 2002549 inlägg

Måste faktiskt berömma dig muskot, du har vibbar om ett o annat i detta forum =)

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)