tjaaa en hel uppsjö olika kombinationer!
beror på hur kräsen man är av sej, om man skall överklocka eller inte..
SLK800, är juhe en bra kylare.. men jag skulle rekomendera ALPHA PAL8045 kostar runt 500kr den också och är en stor kylare som inte får plats på alla moderkort + 1 80x80 fläkt
~600kr
ABIT NF7-S moderkort! det har ett humant pris och bygger på nForce2 chipset, visserligen är det rev 1.2 fortfarande.. om du inte har bråttom vänta på rev 2.0 som har kommit, men inte till sverige, detta moderkort har inbyggt 6 kanaligt ljudkort, samt firewire och 10/100 nätverkskort
~1200kr
Processor så duger XP2400+ bra och den kommer hålla sej några år innan man bör uppgradera och då har du redan ett moderkortsom pallar mer..
~1200kr
ett grafikkort behövs juhe, och om du ska gejma lite sm du sa så är juhe RADEON kort att rekomendera, och då är det lika bra att satsa på ett PRO kort.. som alla vet är hercules ledande, men det finns andra som gör RADEON kort, t.ex HITECH EXCALIBUR radeojn 9500 PRO, som har 128 DDR och tror det ligger på 3,6 nano sekunder.. och det kortet kostar cirka 2000kr är prisvärt i mitt tycke!
~2000kr
sen en låda kan juhe vara bra.. själv köpte jagett chieftec FULLTOWER, visserligen stort men jag kommer att behöva det då jagkommer köra 2 x 400 watt nättagg och vattenkylning inom snar framtid, men annars så finns deras supermidi tower som kostar cirka 1100kr och har 360 watts nätagg, som visserligen inte går att jämnföras med ANTEC truepower, men den gör sitt jobb för vanliga hemma andvändare som inte kommer överklocka eller stoppa in en massa onödiga kombonenter som tar massa effekt. eller voltmodda grafikkort mm..
så jag tycker chieftec är ett bra val!
~1100kr
Rammine är bra att ha, då du ska hålla på webdesajn så räcker juhe juhe med 256 men ändå så rekomenderar jag 512 MB, och skulle personligen säga att Mustech gör dem absolut bästa minnerna.. men men priset drar iväg nå sjävulskt då som sagt.. därför rekomenderar jag TWINMOS WINBOND 512 DDR400 PC3200 CAS 2.5 400Mhz, dem ligger på humana priset 1000kr cirkus och vad jag har hört mycket prisvärda!!
~1000kr
sen ska du juhe ha mus, jag personligen i min ringa mening älskar explorer 3.0 frånmicrosoft som kostar runt 300kr om man köper den BULK, dvs utan kartong o grejjer och är riktigt mysig att spela spel på
~300kr
Brännare, tja om vi ska hålla prisnivån låg så väljer jag bara till en brännare.. ingen cd rom, då man ändå kan ha brännaren som CD-rom.. eftersom jag jag inte bränner var femte minut så tog jag en budget brännare som kostar runt 640kr från ASUS
~640kr
så då vare dags för hårddisk... vilket är en stor del av datorköpet... vill man ha en snabb hårddisk eller en tyst HDD, för tillfället så sitter jag på en Western digital HDD som är relativt tyst och snabb... men till min nya dator beställde jag en Seagate Barracuda IV med 8 MB cache så får vi se hur den jobbar, vad jag hört ska den vara lite långsammare men ack så mycket tystare.. men vill du ha en snabbare disk så är maxtor eller western digital att föredra.. IBM har jag inga kommentarer om.. men jag har bojkottat produkter från sen några år, jag gillar inte dem, jag vet inte hur dem liggerpå utvecklings nivån om dem har säkra snabbbao tysta diskar, det överlåter jag till någon annan..
men Seagate barracuda IV med 8mb cachekostar runt en 1500kr och då är det 120 GB lagrings utrymme
~1500kr
då ligger vi på cirka 9500kr utan skärm och jag valde bra och effektiva produkter från https://www.datorbutiken.se
visserligen har jag utelämnat chassifläktar och floppy, det är juhe en smaksak. sen i värsta fall om du har en annan dator som du inte vill ta skärmen ifrån så kan du juhe köpa en switch, så kan du skifta mellan datorer på ett o samma tangentbor mus och skärm.. och dem stöder till runt 4-5 datorer samtidigt
men det är juhe också en smaksak!