webForumDet fria alternativet

Sista genomgången innan beställning

Datorhårdvara

14 svar · 407 visningar · startad av Alpha II

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg
Frågan#1

Min brorsa tycker att jag ska köpa en dator med dessa specifikationer. Själv är jag tveksamt på moderkortet som känns en aning onödigt dyrt.... Vet inte ens vad GB-Lan är för npgonting och tvekar på att jag kommer ha användning av 6 kanals ljud.

Här är det iaf. Säga gäran till om ni tycker att något annat kort vore att föredra.

http://member.webforum.nu/Alpha II/spec.JPG

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

GB-LAN = Gigabit-LAN, dvs något som de flesta inte har någon använding av i dagsläget (men det är ju å andra sidan aldrig FEL att ha det).

Mina åsikter och tankar om hopplocket:

- Ut med GeForce4-kortet och in med ett Radeon-kort. Vilken modell du ska beror på ditt behov av 3D-prestanda.
- Chassin från t ex Antec och Compucase har mer finesser och bättre nätaggregat än Chieftec.
- Du borde definitivt köpa en Lite-On-brännare. Både billigare och bättre än Samsung.
- Med tanke på att det redan finns en CD-brännare i paketet kanske du kan skippa CD-spelaren? Eller satsa på en DVD-spelare i stället?
- Behöver du verkligen en diskettstation?
- Prioriterar du tystnad eller prestanda?

Slutligen hade jag hellre valt ett AMD-system eftersom det fortfarande ger betydligt mer för pengarna (XP2400+ och Asus A7N8X Deluxe eller Abit NF7-S blir åtminstone en tusenlapp billigare).

Nu är jag lite trätt och svamligt när jag skriver detta.... ....

-Är inte GF4 endå billigare en ett radeon kort?
-Mer finesser? Bättre nätagg? Hur kan det vara bättre en ett 360W?
-Ja det kan jag ju iof göra. SKiljer dock 50:- tror jah :D
-Det är bra att ha 2 st om man vill kopiera tex cd skivor. Eller är det onödigt? Varför skulle jag vilja ha en dvd i datorn? Det ger ju ingen speciell filmupplevesle att kolla på film vid datorn. Heldre köper jag en riktig dvd.
-De 100kr en diskett station kostar har jag inget emot att betala för att slippa bränna cs skivor bara för att för aöver små filer... iof kanske inte dte händer så ofta, men jag vill nog ha en diskett station iaf. Märkte att den kostade 225 kr. Men jag vill ha en iaf.
-Spelar ingen roll om den låter lite. Det gör min dator jag har just nu också. Har den i sovrummet och har den inte på på nätterna endå.

Hmm och det var visst 600 kr skilland på de prccesorerna. Få kolla igenom det i morgon.

God natt :D

Jag formulerar om min första fråga ;)

Är datorn bra och är den värd pengarna? För nu vill jag beställa en ny dator! Nu eller aldrig :D

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Några synpunkter...

- Jag tycker det verkar onödigt med en CD-brännare och läsare. Satsa på i allaf all en DVD-spelare, allra helst kanske en DVD-brännare. Mer om det i sista punkten.

- Vad gäller cd-kopiering så går det säkerligen att lösa på andra sätt än att ha en brännare plus en spelare.

- Vad gäller DVD-spelare i datorn så är det ju aldrig fel. Tänk på att DVD-brännare blir allt mer populärt och den dagen din polare har brännt en DVD-skiva med musik/film/filer/annat krafs till dig så kanske det vore bra att kunna läsa skivan också. ;)

Alpha II skrev:

-Är inte GF4 endå billigare en ett radeon kort?

Det beror på vilket Radeon. För samma pris får du ett 9500, en tusenlapp ned finns 9100. Sen finns ju även 9700/9700 PRO som är 1000-2000 kr dyrare. Själv skulle jag köra på ett Radeon 9500 Pro (kostar ca 2000). Bättre 3D-prestanda, bättre bildkvalité och bättre tv-utgång.

Alpha II skrev:

-Mer finesser? Bättre nätagg? Hur kan det vara bättre en ett 360W?

Med finnesser menar jag saker som dammfilter i fronten (inte bra att få in damm i lådan), USB- och audio-kontakter i fronten (kan vara smidigt), gummibussningar för hårddiskarna (dämpar ljud) och platser för 2 st 120 mm-fläktar (120 mm-fläktar erbjuder bättre kylning i förhållande till ljudnivån jämfört med 80 mm-fläktar).

Nätaggregaten som sitter i Compucase-lådorna är på 300W och av märket HEC, som klarade av att leverera 351 W i Toms Hardwares nätaggregatstest (till skillnad från Chieftecs nätaggreagat som inte ens klarade att leverera vad de specifierats till). I Antec-lådorna sitter det Antec-aggregat på 350 eller 380 W av god kvalité.

Du ska inte stirra dig blind på watt-antalet. Ta en titt på denna sida:
http://www6.tomshardware.com/howto/20021021/index.html

De chassin jag pratat om hitar du här (Datorbutiken säljer inte Antec Sonata 380 W):
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ANTSLK3700
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CI69U6

Alpha II skrev:

-Ja det kan jag ju iof göra. SKiljer dock 50:- tror jah :D

Ja, men det är ju inte fel att spara 50 spänn på att välja en bättre brännare.

Alpha II skrev:

-Det är bra att ha 2 st om man vill kopiera tex cd skivor. Eller är det onödigt? Varför skulle jag vilja ha en dvd i datorn? Det ger ju ingen speciell filmupplevesle att kolla på film vid datorn. Heldre köper jag en riktig dvd.

Bara en tanke från min sida. Kör du med en DVD-spelare kan du ju även kopiera DVD, om det skulle behövas.

Alpha II skrev:

-De 100kr en diskett station kostar har jag inget emot att betala för att slippa bränna cs skivor bara för att för aöver små filer...

Finns ju CD-RW annars...

Alpha II skrev:

Hmm och det var visst 600 kr skilland på de prccesorerna. Få kolla igenom det i morgon.

Sedan blir även moderkortet blligare. Du får ungefär samma finesser (inget GB-LAN, dock) men kommer undan minst 500 kr billigare (beroende på vilken modell du väljer).

Alpha II skrev:

Är datorn bra och är den värd pengarna? För nu vill jag beställa en ny dator! Nu eller aldrig

Bra är den alldeles säkert, men du kan få ännu mer för pengarna...

Ok jag går med på att byta ut cd brännaren till lite on och en billig dvd. Är en billig dvd lika snabb/snabbare än en cd bränanre på att läsa vanliga cd skivor?

Men ni tycker att ja ska köra på det där moderkortet?

/red vet inte vad jag tänkte! klart jag ska ha dvd :D

Alpha II skrev:

Är en billig dvd lika snabb/snabbare än en cd bränanre på att läsa vanliga cd skivor?

Väljer du t ex en Lite-On LTR-48246S 48x24x48x och en Lite-On LTD163 16X DVD/48X CD bör de vara lika snabba.

Alpha II skrev:

Men ni tycker att ja ska köra på det där moderkortet?

Nej, jag tycker att du ska köra på Asus A7N8X Deluxe/GD eller Abit NF7-S (Socket A-kort).

Ok nu har jag ändrat lite. Klart att beställa?
Nej, jag tänker inte ta AMD. Intel har fungerat bra för mig och jag orkar inte bekymmra mig med att leta rätt på en massa andra delar för att köra amd istället.

http://member.webforum.nu/Alpha II/spec2.JPG
Några fel på den? Funkar allt bra tillsammans osv?

Krävs ju bara att byta ut CPU, kylare och MB iofs, men jag ska inte tjata för mycket.

Förutom det jag redan anmärkt på ser det väl bra ut.

Förmodligen kan du behöva ytterligare en IDE-kabel (brukar väl bara följa med en (1) tillsammans moderkorten, eller minns jag galet)?

Köp den undre, så kan du även koppla UDMA/66/100/133-enheter till den vid behov (finns även 90 cm-varianter om det skulle behövas).

*BESTÄLLD*
:D

Får hoppas att du blir nöjd och att du slipper strul.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

jaja, d där moderkortet var väl aningens overkill =/ men men.. annars såg det bra ut förutom att du skulle ha satsat på ett RADEON kort istället för GeForce, jag fattar inte varför folk väljer GF, rena skiten om man jämnför med radeon.. dem har bara lyckats sälja in sej bra å alla avgudar geforce..

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)