webForumDet fria alternativet

Bygga in dator i bord

Datorhårdvara

11 svar · 2 516 visningar · startad av eMan

Medlem sedan sep. 2000232 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har en idé om att bygga in en dator i ett skrivbord, det skulle dels innebära i det närmaste obegränsat utrymme för komponenterna och dels kunna innebära en väldigt tyst dator. Har dock lite undringar gällande om det finns någon komponent i en dator som man bör vara försiktig med avseende värmeutveckling. Jag skall naturligtvis försöka skapa ett bra luftflöde inne i bordet (under bordsytan) så att komponenterna och systemet kyls minst lika bra som i en vanlig plåtlåda. Funderingen jag har är mer om det finns komponenter som blir så varma att de kan göra att trä fattar eld? Kan det vara idé att använda t.ex. en plexiglasskiva att skruva fast komponenterna på istället för trä?

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Har inte plexi en benägenhet att bli statiskt?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag skulle använda ett slaktat datorchassie för att skruva fast moderkortet och lagringsenheter på.
Vad som blir varmt CPU, GPU och hårddiskar dock ej så varma att trä antänds ( :q ) ... men de kräver ett ordenligt luftflöde för att kylas :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Varför inte montera i en gammal liggande datorlåda modell "tunn" och helt sonika skruva fast hela enheten under bordsskivan?

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

kanske 1U serverchassi och tejpa fast under? ;)
kanske fixa så du kan rulla ut den åxå så vips så har du ett bord för tangentbordet du lätt kan skjuta in under bordet och gömma

Tack för svaren! Jag vill av estetiska skäl göra det hela så snyggt och platt som som möjligt. En platta från en gammal låda kanske går att använda som grund, skall fundera på detta! Tanken är att jag skall öppna en liten front för dvd-brännaren och zip-driven som utifrån sett ser ut som en lådfront, dessutom har jag tänkt att ha en påsättningsvred uppe på bordsytan i metall men det går ju att lösa även om man använder en tunn låda med lite sladdar osv. I rimlighetens namn borde väl varken dvd-brännare, zipdrive och kanske en diskettstation bli så varma att de inte kan tas ut ur lådan och monteras externt?

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men däremot så skulle det vara roligt att se bilder på bordet när det är klart.... :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Påminner lite om min lösning med server hemma :)

Vad man bör tänka på är att möbeln i sig kan transportera brummande ljud från fläktarna vidare + att det blir VARMT! :e

Bilder utlovas! Men med tanke på att jag kommer att bygga bordet från grunden i ek kommer det nog ta en del tid innan jag har något att uppvisa för omvärlden.

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

hehe...gammal tråd jag rotar i men va bara tvungen att visa denna...
http://www3.telus.net/apocalypse/desk.jpg

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Så du tittar på Life of Brian du Bire.....

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tänk på upphängningen.
Om du inte sätter gummiklossar emellan kommer vibrationerna att fortplanta sig i bordet och skapa resonans.
Prova med att ställa en maskin på bordsskivan sedan lägger du skumgummi emellan för att se(höra) skillnaden.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)