Datorn ska ha ungefär 512 MB ram minne, över 60 GB hårdisk, pentium 4 processor gärna med mer än 1,8 MHz. Det är ungefär det här vi pratar om och jag undrar var jag ska köpa datorn...
Sen undrar jag också om jag får en sådan dator, inget skitmärke alltså för ett pris under 10 00 :-
Jag tycker i och för sig att du skall sikta på en större hårddisk. Dubbla det du skrev först, det bör räcka ett tag.
Ska det vara med skärm? Tangentbord? Mus? Eller är det bara lådan och dess innehåll för då kan du ganska lätt komma under 10 papp, ja kanske runt 7-8000 om du inte tar det värsta som finns.
Går själv i liknande funderingar där jag bara skall ha lådan och innehållet.
Spelar ingen roll, med en skärm och mus etc är det svårt att hamna under 10 000 :- men det kan lika gärna vara endast burken... Men köper man burken på datorbutiken.com måste man väl plocka ihop hela datorn själv, köper man inte endast delarna där?
Men köper man burken på datorbutiken.com måste man väl plocka ihop hela datorn själv, köper man inte endast delarna där?
Om du går in under datorpaket > datorbutiken.com kan du se att det finns färdiga paket att köpa, både monterade och i delar. Du kan även plocka ihop ett eget paket (eller modifiera de befintliga) och sedan köpa till montering och test, vilket kostar kring tusenlappen. Detta gäller de flesta större datorbutiker, inte bara datorbutiken.com.
datorbutiken.com har fått en hel del kritik för sina garantiåtaganden innan här på wF.. Sök lite så skall du finna anledningar att inte handla där.
Jag handlar allt på https://www.dabus.se numera... Dom är inte billigast & dom har heller inte allt på lager eller världens bästa site, men dom tar sitt ansvar om nått skit händer med det du köpt.
Ska du handla där det säkert funkar bäst på alla sätt så är det nog https://www.dustin.se som gäller, men det blir ingen billig historia direkt.
Att datorbutiken.com får ta emot mycket skit beror nog till stor del att väldigt många handlar därifrån (liksom de andra lågprisdrakarna som t ex Komplett och Itbutikken). Ju fler kunder desto fler missnöjda kunder.
Det är klart att man får bättre (eller kanske snarare snabbare) service av Dustin, men smakar det så kostar det också. Men jag tycker inte att lågprisbutikernas returhantering så pass usel att man helt och hållet bör undvika dem.
Fast det hela beror väl mest på hur och vad man prioriterar.
För mig, som handlat datagrejer privat & till firman jag jobbar på mfl för ca 200 000:- det senaste året spelar service & garantiåtaganden större roll än ett lågt pris.
För att ta ett exempel:
Låt säga att jag ska köpa in en ny arbetsstation till jobbet... Lågprisbutiken tar 10 000:- + moms för en maskin & dabus.se tar 10500:- för samma.. Större skillnader i dom prisklasserna är det ju inte.
Klart som korvspad att jag inte köper den billigaste & överger en leverantör jag är nöjd med. :)
En bra leverantör är guld värd!
Jag/vi lämnar inte vår leverantör i första taget. Visst de kanske kostar allt mellan 500 kr upp till 2-3000 mer. Men, första gången man har ett allvarligt problem så inser man att det tveklöst är värt det.
Naturligtvis är det skillnad på företags- och privatinköp. Men stirrar man sig blind på priset så sitter man lätt med tofflan i hallonsylten sen.
Kollade på Dabus lite och måste säga att deras sortiment inte var mycket att hänga i julgranen. De hade till exempel inte några nForce2-moderkort och de kort som fanns verkade i de flesta fall vara beställningsvaror.
Gjorde även en snabb prisjämförelse mellan Dustin och Dabus på följande komponenter (priserna är inkl. moms):