Min processorfläkt har ballat ur. När jag köpte datorn var det inga problem. Då var den tyst och lugn men nu efter några månader så har den tappat humöret, ibland låter det som den ska flyga ur burken. Därför undrar jag om det är nån som har några tips på bra tysta processorfläktar? Jag har ett Albatron modekort med ATX Socket 478 och processorn är en Pentium 4 på 2,4 GHz.
Sen undrar jag om det är svårt att demontera och montera dit en fläkt själv? Jag har bytt lite hårddiskar, RAM-minne, grafik-kort m.m. men aldrig en processorfläkt.
Har du tänkt byta ut fläkten eller både fläkt och kylfläns? Hur stor är din budget?
Om du tänkt att endast byta ut fläkten får du i så fall först kolla upp vilka som kan tänkas passa på kylflänsen. Ska du även byta ut kylflänsen bör du välja en modell där du kan montera dit en tyst 80x80-fläkt (t ex Zalman, Panaflo eller Enermax - INTE Papst). Kan tyvärr inte ge något konkret förslag, har bättre koll på Socket A, men kolla vad märken som Thermalright, Zalman eller Alpha kan erbjuda.
Det är allmänt känt att 80 mm-fläktarna från Papst är dyra och av ojämn kvalité. Har tre stycken Papst 8412NGL (specade till 12 dBA, kostar ca 150 spänn) och ljudnivån skiljer ganska mycket mellan dessa. Ingen av dem känns dock speciellt tyst, de har ett ganska irriterande motorljud. Jämför man dessutom dessa med t ex Zalman ZM-F1 (som är betydligt billigare - runt dryga femtiolappen) så inser man att det inte är någon höjdarfläkt.
Papsts 120 mm-fläktar är dock riktigt bra.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2