webForumDet fria alternativet

Vilket moderkort är det?

Datorhårdvara

4 svar · 319 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag var hem till en kompis och skulle få fart på en gammal dator. Det var en gammal AMD K6 450MHz, så jag trodde att det bara skulle vara att installera win2000pro och sen bara tuta och köra, men ack så fel jag hade. När win2k var installerat så funkade inte grafikkortet så bra (bara 16 färger mm).

Det visade sig att den hade inbyggt grafikkort och ljudkort. Jag måste alltså fixa drivrutiner till moderkortet för att få det att funka. Men nu när jag är hemma hos mej så slog det mej att jag inte vet vilket moderkort han har. Hur kan man ta reda på det, förutom att skruva sönder å kolla ID-numret, eller är det enda sättet?

Moderkortets chip är alla från VIA, ac97(ljud), grafiken, mm... allt är VIA.

Utanpå datorn står det Explora, och jag tror moderkortet heter så också, nån som känner till det? hemsida? var får jag tag på rätt drivrutiner?

Tacksam för all hjälp!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Prova att installera Sisoft Sandra, det kan i alla fall identifiera mitt moderkort korrekt. Drivrutiner för moderkort, grafik och ljud borde annars finnas på VIAs hemsida.

http://www.viaarena.com/?PageID=2

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Flyttar detta till Hårdvara - PC

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Läs på moderkortet

enklast kolla fcc id

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

mayday skrev:

Läs på moderkortet

enklast kolla fcc id

Jag skrev:

erciz skrev:

Men nu när jag är hemma hos mej så slog det mej att jag inte vet vilket moderkort han har. Hur kan man ta reda på det, förutom att skruva sönder å kolla ID-numret, eller är det enda sättet?

muskot skrev:

Prova att installera Sisoft Sandra, det kan i alla fall identifiera mitt moderkort korrekt. Drivrutiner för moderkort, grafik och ljud borde annars finnas på VIAs hemsida.

http://www.viaarena.com/?PageID=2

Jo, det lutar åt att jag installerar SiSoft Sandra..
men testade lite drivare på Vias sida, som du länkade till, men deras 4in1-drivare funkade inte iaf :(

...det känns inget vidare, han hade win98, men jag sa att win2k va mkt bättre, men nu kan han bara se 16 färger mm, och inget ljud :( känns som jag har lurat honom lite... eller iaf ställt till det lite för honom :( ...nån som känner igen sig?

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)