webForumDet fria alternativet

Matsonic

Datorhårdvara

27 svar · 583 visningar · startad av PeW · sida 2 av 2

Frågan, av PeW

Har stora problem med en burk (den hänger sig titt som tätt).. Matsonic MS8127C+ (266) med athlon 1.4 GHz. Moderkortssidan är här -\> <http://www.matsonic.com/ms8127c.htm> (enligt den sidan är maximum 1.2 GHz, men burken är köpt ihopbyggd och klar för några år sedan samt att det stod nån annanstans att maxium är 1\.4GHz för athlon på det kortet, så det verkar ju stämma? :l Jag har testat

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nej det står faktiskt "VIA Apollo KT133". Vidare verkar inte länken överenstämma med modellnamnet. Den här stämmer mer överens:

http://www.matsonic.com/ms8127c+.htm

Måste dock erkänna att det känns en aningens bättre att ha en affär att gå in och gnälla i om det inte funkar än att beställa kort via posten från ett företag med telefonsvarare som support... av den anledningen kan det mycket väl hända att jag lägger upp nån hundring mer än de priser som angivits i era länkar ;)

Då måste du förmodligen även hosta upp slantar till DDR-minnen och i så fall kan du lika gärna köpa ett nForce2-moderkort, istället för att göda någon sniken Jetway-återförsäljare som försöker bli av med gamla prylar till höga priser.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Visst, du har rätt angående länken... men ta och byt "html" mot "htm" ;)

Men Jetwayen säljs ju i burkar tillsammans med pc133 minnen:
http://www.doscomputers.co.uk/newlook/systems.asp

Lite mer specifikation:

Spec av Jetway V266B skrev:

Information:
FEATURES [SPECIFICATION]
Support Socket-A for AMD Athlon /Duron TM uni-proccessor at 266MHz Front Side Bus with double data rate
VIA Apollo KT266A(VT8366A) System controller and VT8233A High Bandwidth Vlink Client South Bridge
Support ATA 133
Extend AGP Slot Support 4X AGP
Support 168-pin SDRAM DIMM and 184-pin DDR DIMM (Can t Use DIMM And DDR SDRAM memory Together)
PC 99 Ready & PC 99 Colorful I/O Ports Design
Support USB Controller & PS/2 Mouse , Standard IR (infrared) Function
Provide extra " three-wire" fans connectors
JumperLess
Frequency Magic Setting
PC Health Monitoring On Post Screen
Magic Install
CPU Ratio Adjustability.
3-Phase Vcore Voltage to increase system stability
BIOS Write Protect function to avoid Virus crash data
CPU Vcore Voltage Minor Adjustable in BIOS
BIOS Auto Detect CPU voltage
Y2K Compliant
ACPI Supporting For OS Directed Power Management

Modem Ring remote wake up
RTC alarm wake up
Wake on LAN For OS
Support software suspend & power off
Support Power Button Ride (Instant off or Delay 4 second power off)

Menar nu inte att Jetway är bättre än de kortet du angav... för det har jag f*n i mig ingen aning om ;)

Medlem sedan mars 20037 inlägg

nForce2?

Är dessa kort bra? Nu när ni ändå snackar om det...

PeW skrev:

Men Jetwayen säljs ju i burkar tillsammans med pc133 minnen:

Ja, just ja. När du säger det så ringer det en klocka. Hade glömt bort att det fanns KT266A med både SDR och DDR. Men då skulle även Jetway-kortet fungera, alltså.

Jag skulle ändå köra på ECS-kortet, det kostar ju bara hälften så mycket och är garanterat stabilt. Jetway har jag inte hört mycket om, varken positivt eller negativt. Prestandamässigt ligger SIS735- och KT266A-korten ganska lika, men SIS brukar anses som stabilare.

Re: nForce2?

totte skrev:

Ja.

Det hjälpte inte att uppdatera VIA chipset, iaf...

Enligt den lokala databutiken är Jetway-kortet och ECS-korten bägge av stabil kvalitet. Ska dock testa att leta lite hårdare efter biosuppdateringar innan jag eventuellt slår till med ett nytt kort. Kan hända att det blir ett ECS-kort isf, inte minst med tanke på prislappen.

Medlem sedan feb. 20038 inlägg

Re: nForce2?

totte skrev:

Som i alla fall med moderkort handlar det inte enbart om vilket chipset det använder (även fast det styr stora delar av funktionaliteten och även stabiliteten), vissa av Nforce2-korten är inte särskilt bra, bl.a. Solteks har inte fått särskilt bra kritik, budgetvalet skulle jag vilja säga är MSI:s kort, och då inte överklockning är något som det är på tal om här är det inte ett alldeles dåligt alternativ heller. Jag har ett Abit NF7-S liggandes på posten, en av de trevligare modellerna, speciellt med tanke på överklockningsegenskaperna. Asus A7N8X-Deluxe är inte heller dålig.

548 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
413 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)