Jag rekommenderar att du använder Buggy istället för Pricerunner när du letar efter prisvärda datordelar. Pricerunner hittar sällan de lägsta priserna och är dessutom styrd av sina sponsorer (läs mer här).
köpte just ett sapphire radeon 9700. Datorn hänger sig ofta dock. Klara t.ex. inte hitman 2 eller c&c generals särskilt länge. En polare hade samma problem, men det löste sig när han satt på större kylfläns o fläkt på grafikkortet. Får väl också göra det.
Skulle jag rekommendera ett speciellt kort skulle det bli Creative GF4 Ti4800 128Mb
Varför ska man rekommendera ett kort som är utdaterat (Ti4400 med AGP 8x som inte ger i stort sett någonting i praktiken, den ökade bandbredden kan inte utnyttjas på ett vettigt sätt), som dessutom har alldeles för högt pris med tanke på prestandan, nej tack. Radeon 9700 är ett mycket trevligt kort om man ser till pris/prestanda, som i regel kan överklockas till Pro-versionens klockfrekvenser.
Jo, det har du rätt i att jag gör, sedan var jag något trött också när jag skrev det där, men det finns fortfarande ingen anledning till att köpa en Ti4800, av samma anledning som jag skrev, AGP 8X utnyttjas inte, och dessutom tar Radeon 9700 Ti4600, för nästan samma pengar.
Jag har ännu inte slagit till, men jag är fortfarande inställd på ett "Radeon 9700Pro". Jag kollade upp alla 9700Pro-kort som finns på datorbutiken.com men blir lite förvirrad. Som synes på bifogad bild har samtliga kort "9700Pro" i namnet, men trots detta har två av korten grafikchippet "ATI Radeon 9700" medan resterande har "ATI Radeon 9700Pro".
Jag undrar om någon som är mer insatt än jag skulle kunna rekommendera ett av dessa kort och gärna motivera varför det är bättre än övriga.
Det dyraste kortet (Sapphire 3D Atlantis Radeon 9700Pro Ultimate) har endast passiv kylning = helt tyst. De övriga korten kyls aktivt med fläkt och låter en hel del.
Alla Radeon 9700 Pro går dock att kyla passivt med en Zalman ZM80A-HP (kostar ca 300 kr). Det blir alltså billigare att köpa ett kort utrustat med fläkt och byta själv, men vill du slippa jobbet och inte riskera att förlora garantin kan det kanske vara värt några hundralappar extra.
Sapphire är det bästa märket, deras kort brukar vara vettigt prissatta och har bättre bildkvalité än både Hercules och Hightech.
Att det står 9700Pro på vissa och 9700 på andra får du skylla på datorbutiken.com. Deras produktblad är inte alltid att lita på, kolla på tillverkares respektive hemsida istället.
Sammanfattning:
- Vill du ha tystnad, slippa jobb och risken att förlora garantin, välj Sapphires fläktlösa modell
- Om högljudnivå inte spelar någon roll, eller att du kan tänka dig att modifiera kortet själv, välj Sapphires fläktförsedda modell
Tack för den utförliga informationen muskot, det uppskattas! :) Det kan vara kul att mecka lite med kortet, och om man sparar några hundralappar så varför inte? Behöver man några specialverktyg eller är det enkelt att byta fläkt?