webForumDet fria alternativet

Kan det här vara ngt att ha ......

Datorhårdvara

16 svar · 411 visningar · startad av Netstamps

Medlem sedan nov. 2001310 inlägg
Frågan#1

Behöver en ny dator. Är det här alternativet, bra och prisvärt?
Vad förslår du?
Vilket operativsystem skall jag välja, kör nu win 98.
------------------------------------------------------------------------------------

I nedanstående prisexempel ingår CompuCase datorlåda med tyst fläkt och gummidämpning för hårddisk, Intel Celeron 2000 MHz processor, 256 Mb DDR minne, IBM 60 Gb 7200 RPM hårddisk, 16x DVD, Microstar Geforce 2 MX-420 64Mb TV-out grafikkort, SB 128 ljudkort, tangentbord, mus och högtalare. Komplettera med en 15 TFT platt bildskärm för 2.995:- exkl moms.

Pris från 6.290:- exkl moms (bildskärm och operativsystem tillkommer).
------------------------------------------------------------------------------------

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Beror ju helt på vad du ska använda datorn till.

Medlem sedan nov. 2001310 inlägg

Databaser, lite bildbehandling, internet osv. Inga spel.

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

I så fall kan du köpa den billigaste/tystaste datorn du kan hitta

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Men köp för guds skull inte en Celeron! Dyr och slö.

Jag skulle köra på T-bred 2x00+, nForce2 (Ljud och LAN inbyggt i samtliga. Kan även fås med t ex VGA, SATA, RAID eller Firewire), 512 MB DDR, åtminstone 80 GB disk (minimal prisskillnad) och ett grafikkort med DVI-utgång (eftersom du ska köra TFT-skärm).

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag skulle säga så här: Celeron ger bra prestanda om man har "mycket" minne. Han ska dessutom inte spela då duger en Celeron på 2 GHz mer än väl.

Klart att den duger. Men det är ju rätt knasigt att köpa en Celeron när den (både pris- och prestandamässigt) blir rejält utklassad av Athlon XP.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

jo, men till en Athlon XP behöver man mer kylning = högre ljudvolym

stoffe-2k skrev:

Kan man köra Celeron 2 GHz utan fläkt, alltså? I annat fall kan inte ljudvolymen vara lägre eftersom även de allra tystaste fläktarna duger till att kyla en Thoroughbred.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Re: Kan det här vara ngt att ha ......

Netstamps skrev:

Behöver en ny dator. Är det här alternativet, bra och prisvärt?
Vad förslår du?
Vilket operativsystem skall jag välja, kör nu win 98.

Windows 2000 Professional eller Windows XP Professional, något annat är otänkbart för en modern dator.

Som någon annan skrev; välj hellre T-bredd för samma pengar än Söleron, den börjar bli en ganska gammalmodig processor vid det här laget.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Re: Re: Kan det här vara ngt att ha ......

Sorry Netstamps men jag måste bara.... och med risk för att bli utvisad till datorkriget ;)

Reefer skrev:

Som någon annan skrev; välj hellre T-bredd för samma pengar än Söleron, den börjar bli en ganska gammalmodig processor vid det här laget.

Vad är omodernt på celeron, Refeer? Dagens Celeron är väl bara en bantad PIV mindre cache på processorn och med mer krut i jämfört med AMD budget processor Duron?

Argumenten som pettson och stoffe kommer med är inte att förakta, ljudet från kylning. Dagens moderna processorer utvecklar omkring 50 watt och hur kul är det på en skala att ta på en 40 eller 60 watts glödlampa efter att den varit tänd ett par minuter?

Re: Re: Re: Kan det här vara ngt att ha ......

Klös skrev:

Dagens Celeron är väl bara en bantad PIV mindre cache på processorn och med mer krut i jämfört med AMD budget processor Duron?

Öh...jo, men nu var det inte Duron som vi pratade om, det är en viss skillnad på XP (T-bredd) och Duron ;)

AMD Athlon XP2000+ är inte bara överlägset snabbare än Intel Celeron 2 GHz, den är dessutom ett par hundralappar billigare. Att jämföra med Duron är inte rättvist då den är ännu billigare och inte finns i så höga klockfrekvenser.

Enligt sandpile utvecklar Celeron 2 GHz ungefär 43 W vid full last, T-bred 2000+ runt 60 W och en P4 Northwood 2 GHz omkring 66 W. Det är alltså riktigt att Celeron utvecklar mindre värme än både T-bred och Northwood vid samma rating/frekvens. Kom dock i håg att Celeron-processorn, trots klockfrekvensen, är betydligt slöare.

Eftersom diskussionen handlar om ljudnivå är det avgörande om Celeron-processorn kan köras utan processorfläkt. Tvivlar starkt på att detta är möjligt. Krävs någon form av fläkt (om än lågvarvig och tyst) är den inte att föredra framför konkurrenterna ens med hänsyn till ljudnivå. Det är nämligen så att även de allra tystaste fläktarna klarar av att kyla en T-bred.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Argumenten som pettson och stoffe kommer med är inte att förakta, ljudet från kylning. Dagens moderna processorer utvecklar omkring 50 watt och hur kul är det på en skala att ta på en 40 eller 60 watts glödlampa efter att den varit tänd ett par minuter?

Argumenten om ljudvolym håller inte. Jag har själv en AthlonXP med T-Bred-kärnan, men eftersom jag använder mig av kvalitetskylning så dör inte mina öron för det. Faktum är att burken knappt hörs. En Alpha Pal8045T med en 80mm Enermax på lägsta varvtalet är knappt hörbar.

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Med risk för att vara jobbig ... Celeron 2000 mhz är extemt bra/prisvärd om man inte ska spela spel eller så den är väldigt snabb med kontorsprogram, och annan numberchrunching ... vad det gäller värmeutvecklingen så ligger intel högre än AMD med över 100W på P IV 3,06 HT ...

Rekommenderar en Athlon XP throughbred(ett d) med beteckningen 2100+ rev. B (under tusenlappen) och nforce2 med inbyggd grafik t.ex. MSI kortet (gf2mx och inga spel då duger det inbyggda tror tom det är nått gf2mx av nått slag) 2x128mb DDR minne (helst 333mhz+), WD 80 gigabytes hårddisk(också under tusenlappen)

borde blir billigare och snabbare och sen att det går att överklocka så in i helvete är ju ren bonus (räkna med 2.1-2.5 ghz)

Ärligt talat fattar jag inte hur en processor kan vara extremt prisvärd när konkurrenterna är både billigare och snabbare. Billigaste Celeron 2 GHz kostar 935 kr, billigaste Athlon XP 2100+ kostar 884 kr.

2x128 MB låter inte som nån hit, välj hellre en 256 MB-modul eller ännu hellre en 512 MB. Dual channel är en hype och ger ingen jätteökning i prestanda. Bättre att spara minnesplatser till framtida behov än att fylla dem med småmoduler.

Titan skrev:

throughbred(ett d)

Min förkortning är en svensk sådan, smarting....

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)