webForumDet fria alternativet

Grafikkortet pajar skärmen?

Datorhårdvara

4 svar · 270 visningar · startad av pettsson

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg
Frågan#1

För runt ett år sen slocknade min skärm, en Mitsubitshi 700pro tror jag, med ett ljud som kan beskrivas som ett ljudligt "Pfjuuit". Skärmen lämnades in, och kom tillbaka efter ett par veckor. Nu hände det igen för ett par dagar sen. Medan skärmen nu är på lagning använder jag en annan skärm, Sony 200sf. Nu verkar det som om grafikkortet försöker ha sönder den här skärmen också :o Den låter likadant, flimmrar lite, men fungerar sen utan märkbara problem. Detta har nu hänt två, tre gånger.

Min fråga är nu hur grafikkortet skulle kunna ha sönder skärmen? Kortet är ett Elsa Gladiac 920, ett geforce 3. Nu har ju Elsa gått i konkurs, så jag har lite svårt att få support från dem. Kortet köptes med livstids garanti, kan jag då få det utbytt hos inköpsstället?

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Det behöver inte vara ditt grafikkort som gör sönder datorn.

Har du någon magnetkälla i närheten eller har du märkt av elektriska fel på andra ställen i samma fastighet?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Eller, kör du det på upplösningar som inte är rekommenderade av skärmtillverkaren? (typ nån ovanlig upplösning)

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Eller för hög uppdateringsfrekvens.. stekte min gamla 21-tummare på det.. trist, men den va så oskarp så jag hade behövt en ny i alla fall ;)

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Inget av ovanstående... 1024x768 @ 75 Hz, vilket stöds av båda skärmarna. Inga magneter eller magnetfältande saker i närheten. Har inte heller märkt av några andra störningar i huset

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)