Jag har köpt en ny hårddisk och fick en del problem på köpet. Hårddisken är en IBM 180GXp 120Gb. Moderkortet jag har är det billigaste möjliga men inte speciellt gammalt vad jag vet, Matsonic MS8137C med VIA Apollo kt266.
Problemen var att först när jag försökte installera XP så kom jag bara igen den första delen av installationen. När datorn startade om så kunde den inte läsa ifrån hårddisken. För att komma runt detta så tog jag hem disken till en polare och installerade XP där. Allt funkade som det skulle. Sedan när jag kom hem och kopplade in disken som primary master så får jag först när BIOS startas ett medelande om att hårdisken hittas men sedan ett medelande om att det är ett fel på den primära IDE-kanalen och något om pin 80. Sedan när den går vidare så försöker den läsa ifrån disken men går sedan vidare till nästa boot-enhet. Om jag bara byter tillbaka till den gamla disken och startar upp så försvinner felmedelandet och allt funkar. Det funkar också att ha den nya disken som slave men detta fungerar inte då den gamla låter som en diselmotor och förmodligen drivs av det då den är hundra år gammal.
OBS! Jag behöver inte höra hur dåliga IBM HDD är nu när jag vet ;)
Halo... har letat runt lite själv och kommit en liten bit på vägen. Det som händer nu är att om jag startar med den nya disken som primär master så kommer medelandet: A disk read error occurred Press Ctrl+Alt+Del to restart. Om jag kopplar in den gamla som master och den nya som slave så får jag välja vilken jag vill boota ifrån eftersom jag installerade på den nya ifrån den gamla. Om jag då väljer att köra ifrån den nya så får jag medelandet att filen windows/system32/hal.dll saknas eller är skadad. Jag har kopierat den filen ifrån en mängd datorer men det vill inte funka.
Pinsamt att säga. Var dum att lita på bios, det har iofs funkat för mina andra diskar. Jag hade att bios valde det bästa åtkomst sättet. Testade runt sedan och upptäckte att bios valde large. Så jag ställde in hårddisken på LBA och installerade om xp och allt funkade tills jag hällde mjölk i datorn och brände allt så nu är det bara till att köpa nytt =)
279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e