Jag är ingen höjdare på hårdvarurelaterade frågor, så det är väl bäst att jag frågar expertisen här i forumet.
Jag har en dator som jag är relativt nöjd med, Intel Pentium II 400 MHz, 256 MB RAM, 7 GB hårddisk, Rage Pro Turbo AGP 2X grafikkort. Jag använder den främst till saker som inte kräver särskilt mycket av datorn. Dock uppstår ibland problem när jag kör vissa spel (Age of Empires II med massor av spelare). Vad kan vara lämpligt att uppgradera till en billig summa? Jag är alltså inte ute efter någon superdator, utan bara att förbättra den jag redan har.
Kanske ett nytt grafikkort och mera minne kanske skulle göra (lite) skillnad.
Jupp, kanske en ny hårddisk också om din nuvarande är 5400 rpm, vilket jag gissar att den är... annars vet jag inte direkt...
Ska du köpa nytt grafikkort så behöver du ju inte köpa det senaste och grymmaste då ditt moderkort verkar stödja AGP upp till 2X, blir lite väl mkt pengar för någonting du inte kan utnyttja fullt ut iaf... Kolla på GF3 eller liknande..
Val av operativsystem spelar ju in en del på upplevelse av prestanda också..
Ska du köpa nytt grafikkort så behöver du ju inte köpa det senaste och grymmaste då ditt moderkort verkar stödja AGP upp till 2X, blir lite väl mkt pengar för någonting du inte kan utnyttja fullt ut iaf... Kolla på GF3 eller liknande..
Förtydligande: Gislaved.net om du ska testa med ett nytt grafikkort så spelar det ingen roll vilken AGP-version det är byggt kring ty AGP-standarden är bakåtkompatibel :)
jag har intell pentium 2 450 mhz , 384 sdram minne , gforce 1 32 mb , sound blaster 4.1 typ , 100 gb hdd , 100 mbit naätverkskort ,
zip drive , va kan bytas ut? ewller e ska jag köpa en ny ...??
Detta är inget höjdarpaket precis, men en skaplig förbättring mot tidigare. Förutsätter att minnen, nätaggregat och liknande i nuvarande maskinen är hyfsade och kan återanvändas.
Tack så mycket muskot, jag ska kika på det där. Har du någon prioritetsordning att rekommendera om jag inte köper allt på en gång och (istället satsar på bättre grejer)?
jag skulle föreslå att du väntade med hårddisken. Skillnaden blir procentuellt minst med en ny hårddisk, särskilt med tanke på att du redan har en eller flera hårddiskar med 100 gb lagringskapacitet (måste mao vara ganska nya prylar).
Då du inte kan dra speciellt mycket nytta av ett nytt grafikkort med din nuvarande konfiguration skulle jag nog anse att det också kommer senare i prioriteringen än moderkort, processor och processorfläkt.
Tack så mycket muskot, jag ska kika på det där. Har du någon prioritetsordning att rekommendera om jag inte köper allt på en gång och (istället satsar på bättre grejer)?
Det beror på dina behov. Själv skulle jag nog byta ut moderkort och processor först (och kanske även RAM-minnet), men känner du att din 7 GB-hårddisk är trång och slö kanske den ska komma före.
Edit
Om du väljer att köpa en ny hårddisk först kan det bli problem med tanke på att ditt moderkort är rätt gammalt. Ta reda på hur stora hårddiskar det klarar innan köp.
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25