webForumDet fria alternativet

Uppgradera dator

Datorhårdvara

12 svar · 302 visningar · startad av Gislaved.net

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg
Frågan#1

Jag är ingen höjdare på hårdvarurelaterade frågor, så det är väl bäst att jag frågar expertisen här i forumet.

Jag har en dator som jag är relativt nöjd med, Intel Pentium II 400 MHz, 256 MB RAM, 7 GB hårddisk, Rage Pro Turbo AGP 2X grafikkort. Jag använder den främst till saker som inte kräver särskilt mycket av datorn. Dock uppstår ibland problem när jag kör vissa spel (Age of Empires II med massor av spelare). Vad kan vara lämpligt att uppgradera till en billig summa? Jag är alltså inte ute efter någon superdator, utan bara att förbättra den jag redan har.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Kanske ett nytt grafikkort och mera minne kanske skulle göra (lite) skillnad.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Klös skrev:

Kanske ett nytt grafikkort och mera minne kanske skulle göra (lite) skillnad.

Jupp, kanske en ny hårddisk också om din nuvarande är 5400 rpm, vilket jag gissar att den är... annars vet jag inte direkt...

Ska du köpa nytt grafikkort så behöver du ju inte köpa det senaste och grymmaste då ditt moderkort verkar stödja AGP upp till 2X, blir lite väl mkt pengar för någonting du inte kan utnyttja fullt ut iaf... Kolla på GF3 eller liknande..

Val av operativsystem spelar ju in en del på upplevelse av prestanda också..

//G8

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Att det hackar med mycket speleare lär bero på processorn eller för lite bandbredd.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Ska du köpa nytt grafikkort så behöver du ju inte köpa det senaste och grymmaste då ditt moderkort verkar stödja AGP upp till 2X, blir lite väl mkt pengar för någonting du inte kan utnyttja fullt ut iaf... Kolla på GF3 eller liknande..

Förtydligande: Gislaved.net om du ska testa med ett nytt grafikkort så spelar det ingen roll vilken AGP-version det är byggt kring ty AGP-standarden är bakåtkompatibel :)

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

du får en ny hyffsad dator för 6000:-

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Uppgradera dator

Gislaved.net skrev:

Vad kan vara lämpligt att uppgradera till en billig summa?

Vad är en billig summa, för dig? 500, 1000, 2000, 5000 kr?

Jag hade tänkt att lägga upp till ett par tusenlappar på att fixa till den jag redan har. Som sagt, datorn jag har är egentligen tillräcklig för mig.

Hmm... mer minne, nytt grafikkort, ny hårddisk, ny processor ... det blir mycket.

Medlem sedan juni 2002711 inlägg

samma här ska uppgradera . (tror jag)

jag har intell pentium 2 450 mhz , 384 sdram minne , gforce 1 32 mb , sound blaster 4.1 typ , 100 gb hdd , 100 mbit naätverkskort ,
zip drive , va kan bytas ut? ewller e ska jag köpa en ny ...??

Detta är inget höjdarpaket precis, men en skaplig förbättring mot tidigare. Förutsätter att minnen, nätaggregat och liknande i nuvarande maskinen är hyfsade och kan återanvändas.

Moderkort: (586) ECS K7S5A, inbyggt LAN, 2x SDR, 2x DDR
Processor: (420) AMD Duron 1.3 GHz
Processorkylare: (121) Spire WhisperRock III
Grafikkort: (383) GeForce2 MX400 64MB
Hårddisk: (769) Maxtor Fireball 3, ATA-133, 5400 rpm, 2 MB cache, 40 GB

Totalt 2279 kr plus frakt på Itbutikken.

Dock är paketet aningen dumsnålt. Stor prestandavinst finns ett par hundringar bort från varje komponent.

Tack så mycket muskot, jag ska kika på det där. Har du någon prioritetsordning att rekommendera om jag inte köper allt på en gång och (istället satsar på bättre grejer)?

Medlem sedan sep. 2000232 inlägg

jag skulle föreslå att du väntade med hårddisken. Skillnaden blir procentuellt minst med en ny hårddisk, särskilt med tanke på att du redan har en eller flera hårddiskar med 100 gb lagringskapacitet (måste mao vara ganska nya prylar).

Då du inte kan dra speciellt mycket nytta av ett nytt grafikkort med din nuvarande konfiguration skulle jag nog anse att det också kommer senare i prioriteringen än moderkort, processor och processorfläkt.

Gislaved.net skrev:

Tack så mycket muskot, jag ska kika på det där. Har du någon prioritetsordning att rekommendera om jag inte köper allt på en gång och (istället satsar på bättre grejer)?

Det beror på dina behov. Själv skulle jag nog byta ut moderkort och processor först (och kanske även RAM-minnet), men känner du att din 7 GB-hårddisk är trång och slö kanske den ska komma före.

Edit
Om du väljer att köpa en ny hårddisk först kan det bli problem med tanke på att ditt moderkort är rätt gammalt. Ta reda på hur stora hårddiskar det klarar innan köp.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)