40g master
cd slave
120g master
brännare slave
funkar väl. jag brukar lägga hårddiskarna som master..
17 svar · 370 visningar · startad av gault
hej, jag ska gora (eng tangentbord) om hela datan. jag plockade ut en harddisk och stuvade om lite...
men jag ar inte sa bra pa detta med att koppla in pa master och slave och det...
sa hur ska detta kopplas:
en 120 gigare (mp3)
en 40 gigare (os, prog, spel mm)
en vanlig cd
en cd-brannare
vilken ska vara pa vilken ? master och slave och primary och secondary och sadar....
jag har hort att brannarn ska ligga pa nagon master och os'et maste val vara pa primary master?
mitt moderkort ar "msi k7 turbo".
tack pa forhand
40g master
cd slave
120g master
brännare slave
funkar väl. jag brukar lägga hårddiskarna som master..
ok tackar... jag provar det nar jag kommer hem...
Bättre om du sätter
* 40gb master
* 120gb slave
och
* brännare, master
* Cd, slave
sök lite i forumet så hittar du än lägre tråd som beskriver varför och för o nackdelar med de olika sätten att koppla in det.
Välkommen till Webforum föresten :D
Japp jag håller med dig stoffe, hårddiskarna på samma kabel enligt din beskrivning.
tack tack :D
ok två mot en på taktiken hårdiskarna på samma kabel... låter som ett säkert kort då..
det ska jag prova.. brb med resultat.
.....
asså, nu har jag problemet att windows inte hittar 120 gigs hårddisken, det finns bara 1 hårddisk i "den här datorn" och det är lillen. jag vet inte ifall jumprarna sitter fel kanske.... kolla här:
men,,, hur bifogar man en bild??? det funkade inte....
Jo, det funkar, men den får inte vara för stor, lättast är om du använder funktionen "mina filer" som finns i din "kontrollpanel"
Felmeddelande.
Ej tillåten filtyp.
ibm.GIF är inte en godkänd fil. Du kan bara ladda upp filer som har ändelsen:
gif jpg jpeg png bmp htm html css sphp zip ace rar gz tgz txt pdf cfg conf ini dll wav mp3 wma swf fla mov mpg mpeg avi asf
skumt...
men ok då, dessa 16 alt. finns att välja mellan:
16 heads
* device 0 (master)
* device 1 (slave) (denna har jag på nu.. )
* cable select
* forcing dev 1 present
15 heads
* device 0 (master)
* device 1 (slave)
* cable select
* forcing dev 1 present
32 gb clip
* device 0 (master)
* device 1 (slave)
* cable select
* forcing dev 1 present
auto spin disable
* device 0 (master)
* device 1 (slave)
* cable select
* forcing dev 1 present
Är disken formaterad?
Om du går in i diskhanteraren ser du den då?
(Högerklicka på "My Computer" och välj Manage/Hantera och sedan väljer du "Disk Management")
disken är formaterad tidigare använd, jag har mycket mp3 och annat som jag helst vill spara..
http://member.webforum.nu/4968/datorhantering.bmp
altså: dynamisk, främmande.
(låter som nån smörig kontaktannons)
Det finns nog en liten bugg där i filnamnen, jag ska rapportera det till utvecklarna. Om du ser till att filändelsen är gif med gemener istället för med versaler ska du se att det går bättre.
Alltså:
ibm.gif = ok
ibm.GIF = ej ok
okej, jag misstänkte faktist det men lyckades inte ändra filändelsen till gemener för att testa... hur värdelös är man då? hahahaha!
:(
LÖSNING:
så här gjorde jag, jag högerklickade på den håär datorn, sen hantera, sen diskhantering, senhögerklickade jag på disken som var wack och "importera främmande diskar",
http://member.webforum.nu/4968/1.bmp
sen ok,
http://member.webforum.nu/4968/2.bmp
sen ok igen...
BAFT! KLAPPAT OCH KLART.... =D
(gunnar d ska ha props för hjälpen, jag messade han och frågade)
Gault, bra att det löste sig, och att du skrev svaret! :D :D