webForumDet fria alternativet

Reflexer och skuggor i bilden

Datorhårdvara

6 svar · 351 visningar · startad av no12

Medlem sedan sep. 200240 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har köpt en begagnad 19 tums skärm (Fujitsu - x191) och är inte riktigt nöjd. Jag har liksom skuggor efter allting (reflxer som det kan bli på TV ibland.) Nån som har nån lösning??

Jag kör win xp med GeForce 4 MMX 440.

Tacksam för svar.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Hej.

Prova att avmagnetisera skärmen. Det ska finnas en knapp på skärmen eller i ett menyval och heter något i stil med Degauss.

Det kan hända att du får avmagnetisera skärmen några gånger.
Om du har en stark magnetisk källa i närheten kan det stärka skärmens magnetisering.

Tack för ditt svar.

Jag provade att avmagnetisera skärmen ett antal gånger men det blev inte bättre för det. Jag flyttade också saker som jag trodde kunde ha stört skärmen men det hjälpte inte heller. Jag hade min gamla skärm på samma ställe innan så det borde inte ha med detta att göra ändå. Vad kan det vara då? Är skärmen sönder rent av?

Jag har provat att uppdatera drivrutinen för grafikkortet, ändrat upplösning och andra inställningar men utan resultat.

Än en gång tacksam för svar.

Jag har provade nu att köra i 800*600. Och då är inte skuggorna alls lika starka, dom syns knappt... men jag vill ju inte köra i 800*600... =( Nån som har nån idé??

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har precis samma problem med min Eizo F55 17". Skuggor som blir tydligare i högre upplösningar. Den är dock sex år gammal och börjar bli allmänt sunkig.

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Skulle tro att din skärm har gjort sitt.
Min tidigare skärm, en Dell, blev efter 2 år !? suddig med sådana skuggor du pratar om, men jag såg inte det förrän jag fick min nya som stod vid sidan om. Tur att jag sålde den :)

Nu var problemet löst! Jag hade en ganska dålig sladd till monitorn så jag köpte en tjockare, skärmad sladd som skyddar bättre från annan utrustning och nu funkar det perfekt!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)