webForumDet fria alternativet

Vilken PC är dagens TV-spel?

Datorhårdvara

13 svar · 397 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Om man skulle översätta dagens TV-spel som N64, Game cube, playstation etc etc till en vanlig PC i kraft, hur skulle ungefär den PC:n sett ut då?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

omöjligt.
en konsol är optimerad för att spela på och för tv-mediet.
kan ju dock säga att det sitter en Celeron 700 eller liknande i Xboxen..

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

... och keXBoxen är väl den som har mest processorkraft på marknaden, om jag inte missminner mig.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Och geforce står för grafiken i xbox.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det stämmer bra. Processorn är, som någon redan nämt en 733:a.
Lite OT men jag har lite svårt att förstå mig på folk som moddar sin Xbox för att dra in Linux och andra saker på den för att kunna få lite PC-funktioner. Varför? Allt de får är ju en halvkass PC som knappt duger till något mer än att spela spel på. :OO Eller gör man det bara för att det är en Microsoftpryl?

PS2:an sitter med en 233:a och är alltså, rent hårdvarumässigt sett ganska långt efter Xboxen.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Dryden skrev:

Eller gör man det bara för att det är en Microsoftpryl?

Skulle nästan gissa att de gör det enbart för att de kan. Kan man så ska man!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tja, de får ju skylla sig själva om de sedan väljer att köra Xbox Live. Moddade maskiner lär tydligen bli bannlysta på livstid.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dryden skrev:

Lite OT men jag har lite svårt att förstå mig på folk som moddar sin Xbox för att dra in Linux och andra saker på den för att kunna få lite PC-funktioner. Varför?

Det är väldigt vanligt och användbart att modda Xboxen för att kunna använda den som mediaspelare (klarar DVD, DivX, XviD, VCD, SVCD, MP3, etc). Sedan går ju filmerna att spela upp från DVD, CD-RW, den inbyggda hårddisken (som går att byta till en större) eller genom nätverket. Funktionsmässigt slår ju en sådan Xbox alla stationära DVD-spelare med hästlängder.

Finns nya moddar som microsoft inte kan upptäcka.

Förövrigt kan man inte jämföra en PS2 med en dator i ren mhz, det är samma som att jämföra en Mac och PC på mhz..
En konsol är optimerad för spel och är därför bättre på att rendera osv..

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Går ju inte att jämföra klockfrekvens mellan en PC och en PC heller.

Nej det är sant :)
Fast där är det iaf lite mer lika varandra, iaf om det är mellan en Intel och en Intel (även om celeron e slöare än vanlig osv)..

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Dryden skrev:

Lite OT men jag har lite svårt att förstå mig på folk som moddar sin Xbox för att dra in Linux och andra saker på den för att kunna få lite PC-funktioner.

Du får en kompakt och tyst server för 2-3000 kr. Det är billigt. Har man ett särskilt behov så kan en Linuxserver på en Xbox vara ett synnerligen billigt och bra alternativ, självklart är det ingen som sätter upp en Xbox-server för att köra krävande enterpriseapplikationer.

Dryden skrev:

Tja, de får ju skylla sig själva om de sedan väljer att köra Xbox Live. Moddade maskiner lär tydligen bli bannlysta på livstid.

Å nej! Så du menar att pga att jag nu kan installera homebrew-mjukvara, spela upp DivX/DVD/SVCD/whatever på den synnerligen trevliga Xbox Mediaplayer, köra alla spel jag vill ha direkt från min nyinsatta 80GB-disk direkt på Xboxen, samt om jag får lust använda boxen som Linuxburk eller arkadspelemulator, så kan jag inte köra Xbox Live! Vojne vojne, vad ska jag ta mig till, ujujuj, världen är hård för oss lurade konsollmoddare...

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

muskot skrev:

Klockfrekvens har alltid samma betydelse och funktion oavsett i vilken elektronisk konstruktion den sitter. :)

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Racerankan skrev:

muskot skrev:

Klockfrekvens har alltid samma betydelse och funktion oavsett i vilken elektronisk konstruktion den sitter. :)

Nja... pratar vi elektroniska konstruktioner i allmänhet finns det ju kretslösningar som triggar både på stigande och fallande flank vilket gör att du får 2 händelser / cykel. Den inbitne pc-hårdvaru-freaken vet väl att i någon av AGP-versionerna började det användas för att både skriva och läsa data i samma klockpuls...

Jaja ;) nu går jag och drar något gammalt över mig.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)