webForumDet fria alternativet

Två hårdiskar!

Datorhårdvara

6 svar · 267 visningar · startad av Krilleman

Medlem sedan sep. 20029 inlägg
Frågan#1

Jag hade tänkt sätta i en till hårdisk i datorn men då måste den ena va master och den andra slave och de vet jag inte hur de ser ut. Så kan någon rita en bild på det och skicka till mig?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Finns det inte en bild på hårddisken ?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Är inte säker på att jag förstår vad du menar.

Men på alla IDE-enheter sitter en jumper som kan sättas i tre olika lägen; master, slave eller cable select. Är de dessa du funderar över, eller?

Medlem sedan sep. 20029 inlägg

Nä Nicrosoft det finns ingen bild.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Krilleman skrev:

Nä Nicrosoft det finns ingen bild.

Eftersom det kan skilja sig mellan olika hårddiskar så underlättar det om du talar om vilken modell din hårddisk är av.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Det är ganska enkelt faktiskt.

På moderkortet så har du två stycken IDE-kablar som oftast är gråa, platta och breda.
På varje kabel finns det, utöver ena sidan som sitter fast i moderkortet, två stycken uttag för annan hårdvara att fästas i.
På dessa ska en Master och en Slave sättas.
Du måste alltså bara ha en som är av varje typ. Det går med andra ord inte att ha två st master eller två st slave på samma kabel.

På hårddiskarna finns väldigt enkla bilder av hur man ställer om en hårddisk från master --> slave och vice versa.

Ha OS-hårdisken, den som operativsystemet startar från, som master och sätt din andra hd som slave.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

cyprys skrev:

Ha OS-hårdisken, den som operativsystemet startar från, som master och sätt din andra hd som slave.

Det är väl bättre att ha diskarna som master på en varsin kanal?

310 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
154 ms — ändringar (db)