Jag fick tag i en del PC2100 DDR minnen (256 mb) till ett bra pris från en vän. Det första man gör är ju självklart att klämma in dem i burken för mer "kräm"... =)
När jag stoppade in 2 extraminne (utöver det jag hade) så hade jag fyllt ut alla 3 minnesplatserna.
Ganska snart stötte jag på patrull iform av instabilitet och en del felmeddelanden. Vad jag gjorde till slut var att ta bort det ena (slot 3) minnet och då funkade allt perfekt.
Vad kan detta bero på?? Är det minnena eller "slotten"?? Eller kan det vara nån inställning i biosen?? (Nån som kan berätta hur man ställer in inställningarna för minnet i bisoen?? "Core", ström m.m. gärna detaljerat då jag inte vill riskera missöden...=)
Saken är den också att jag testat att byta minnena (har 7-8 st) mot varandra men inget funkar att ha på den 3e "slotten". Jag har dessutom prövat minnena på en annan dator med likandne konfiguration. Och där kan jag använda alla 3 slottarna.
Datorkonfig. för den jag har problem med. (Den andra inom parentes).
AMD 1800+ (AMD 1333)
Microstar v. 6380, K7T 266 pro 2 (Samma fast versionen innan)
2 x 256 mb ddr PC2100 (3 x 256 mb ddr PC2100)
Soundblaster 5.1 Platinum (Soundblaster 5.1)
GeForce Ti 200 (GeForce 2 Pro)
Diverse HD, DVD, CD m.m. (detaljerar inget då jag tvekar STARKT till att de kan påverka minnet på detta sätt).
Sorry... har "lovat" att inte "spamma" trådar... men jag behöver verkligen hjälp här. Om inte annat så för att veta om jag ska leta upp killen jag köpte minnena av eller om det finns nåt annat jag kan göra för att få det att funka...
Prova att ställa BIOS på "fail safe" eller liknande. Fungerar det då är det bara att optimera inställningarna tills det tar stopp. Aggressiva minnesinställningar kan leda till instabilitet, speciellt på VIA-moderkort där man använder flera minnesslotar.
Prova att köra med bara ett minne, som du monterar i tredje sloten. På så sätt kan du utesluta/ringa in fel på slot 3.
Någon "fail safe"-inställning har jag inte... om du vill så kan jag kolla i biosen och skriva ner vilka val jag har...
Ang. förslaget med 3e sloten... ska testa... men vad gör jag om det ÄR 3e sloten... sånt borde ju täckas av garantin...eller hur?? (men lite osäker på om den fortfarande gäller...)
Återkommer med besked... TACK för tipset... (som jag egentligen borde ha klurat ut själv...=)
Är det olika märken på minnena?
De nya minnena kanske inte är kompatibla med AMD processorer? Jag har märkt det när man tittar på databutikers sajter at på somliga minnen så står det AMD OK inom parentes. Kanske har du fått andra minnen.
En långsökt grej, minnena kanske inte var vad din kompis sa.
Prova att ta ur de minnen som satt i först och kör med de som du köpte. Funkar det så stoppa i det gamla minnet i sista sloten.
Någon "fail safe"-inställning har jag inte... om du vill så kan jag kolla i biosen och skriva ner vilka val jag har...
Prova "Load BIOS Setup Defaults" istället då. Verkar enligt manualen till kortet göra ungefär samma sak.
Annars kan du manuellt ställa ned inställningarna under exempelvis Advanced Chipset Features > DRAM Timing Control i BIOS. Ett hett tips är att kolla i manualen, där finns mycket matnyttig information att hämta. Manualen finns även online.
ShoGun skrev:
men vad gör jag om det ÄR 3e sloten... sånt borde ju täckas av garantin...eller hur?? (men lite osäker på om den fortfarande gäller...)
Tycker att du svarade på den frågan själv.
Lukewarm skrev:
De nya minnena kanske inte är kompatibla med AMD processorer? Jag har märkt det när man tittar på databutikers sajter at på somliga minnen så står det AMD OK inom parentes
Har kört med "Load BIOS Setup Defaults" vilket inte förändrade läget. Sen ang. manualen så är den BRISTFÄLLIG... visst... den går igenom valen (att de finns och vilka) men inte vad de olika lägena gör/är bra för...
Ang. mitt svar på min fråga... tänkte mest högt...=)
Ang. fabrikatet på minnena så är jag faktiskt tveksam till att det är samma fabrikat... men de är "original". Anledningen till att jag ändå inte reagerat på det är att en del av minnena funkar ju... både i datorn på jobbet och ett av dem på burken hemma... så tror inte att det är nåt av dem...
Anledningen till att jag inte kollat riktigt ang. minnena är att jag just nu är lite sjuk och inte pallar engagera mig SÅ mycket... plus att datorn är "möblerad" i ett skrivbord som är "slutet" (så kommer inte åt burken utan att sätta igång ett stort företag... =)
Men så fort jag känner mig bättre ska jag ta tag i allt... =)
SDRAM Frequency: HCLK-33
SDRAM CAS latency: 3
Row Precharge Time: 3T
RAS Pulse Width: 6T
RAS to CAS Delay: 3T
Bank Interleave: Disabled
SDRAM Burst Length: 4 QW
SDRAM 1T Command: Disabled
Fast Command: Normal
Tolkar jag manualen rätt borde ovanstående inställningar vara stabila. Har dock aldrig ägt ett MSI-moderkort och garanterar givetvis ingenting. Experimentera med inställningarna!
Om du provar detta efter att du med framgång testat alla minnesmoduler och minnesslotar separat kan du nästan med hundraprocentig säkerhet skylla problemen på VIA. Deras chipset har rykte om sig att fungera instabilt med flera minnesmoduler installerade.