webForumDet fria alternativet

TV-out och grå bild

Datorhårdvara

12 svar · 367 visningar · startad av stork

Medlem sedan juni 2001239 inlägg
Frågan#1

Vad gör man när man får grå bild på TV:n när man kopplat in TV-out till den? Använder ge4.

Medlem sedan dec. 200223 inlägg

Anledningen är förmodligen att du använder en S-Vhskabel och tvn inte vet detta, kolla om du kan ändra på tv:n så att den använder sig av svhs istället.
Alternativt kan du ändra i datorn att den ska skicka en kompositsignal istället.

Jag använder mig av tre komponenter. En s-videokabel och en skartadapter för s-videokabeln. I scartadaptern kan man också koppla in ljudkabeln RCA. Om ni vill ha bilder kan ni titta på dom i kablar.rar filen.

Hur skickar man en kompositsignal?

Jag vet inte hur det är för dig, men efter att jag aktiverat twin-view så kan jag välja inställningar för tvskärm och där kan man välja videoformat

vad är twin-view för något. själv använder jag n-view.

Sen undrar jag också vad svhs är och var man brukar ställa in det?

Twin-view är det som jag använder för att få tvut jag har ett gammalt geforce2, men det borde finnas en liknande inställning hos dig.

S-VHS är ett system för att föra över video med bättre kvalité än med vanlig komposit. Signalen delas upp på två ledare en för luminans (ljusstyrka) och en för chrominans(färg), det blir svartvitt eftersom signalen läses fel och tv:n tar bara ut luminansen. På det flesta nya tv-apparater brukar en av scart-kontakterna stöda svhs och du ska då kunna välja den kanalen, men om din tv inte har det så är det bara att ändra till komposit signal i datorn.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

stork skrev:

Sen undrar jag också vad svhs är och var man brukar ställa in det?

SVHS betyder SuperVHS och är en vidareutveckling av VHS-formatet.

Tyvärr funkar det fortfarande inte. Vilket program tycker ni att jag ska använda till ge4? skicka gärna skärmdumpar på de inställningar som jag ska göra också.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har du ett GF4 och de senaste drivrutinerna borde du kunna använda overlay (leta bland inställningarna), mycket smidigt. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så, eftersom jag inte äger ett sådant kort själv.

Jo jag undrar var man ställer in den där kompositen som alla pratar om?

Jag använder TvinViev. Kanske kan någon skicka en skärmdump eller något?

Ska bara säga att jag lyckades lösa problemet själv. Tack för all hjälp. Speciellt den som tipsade om tv tool

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)