eh...jaaa, varför skulle den inte funka här?
Är det fysiskt möjligt att t.ex köpa en dator från Storbritannien? Funkar den i Sverige?
15 svar · 531 visningar · startad av bymarie
Är det fysiskt möjligt att t.ex köpa en dator från Storbritannien? Funkar den i Sverige?
eh...jaaa, varför skulle den inte funka här?
Tänk bara på att kolla så att nätdelen står på 220v innan du startar den i Sverige... annars säger det !!!POFF!!! :)
Reefer:
Bara kollar.. för att t.ex amerikanska datorer passar inte oss här i Sverige.
Ok Quid. Tack!
Nepp, amrikanska datorer passar ej här. Vi är inte så miffade att vi surfar på hamburgare i megaformat.
Varför skulle inte en amerikansk dator fungera i Sverige? Jag har köpt burk i USA, fungerade alldeles utmärkt.
Visst passar dom, om man ser till att man har rätt strömkabel OCH nätaggregatet är inställt på rätt spänning.
Men har man fixat det så är det lugnt?
För visst är datorer billigare i USA än här?
Med frakt och tullavgift + skatt så borde det bli ungefär samma pris eller kanske dyrare, det är väl inte så jättemycket billigare i storbrittanien, eller?
Skulle något gå sönder eller vara felaktigt är det kanske lite dyrt och omständigt att skicka det till england för att få det kollat (man får betala den frakten själv). Men annars ska det inte vara något som sätter hinder. (Jag tror att engelska tangentbord är lite annorlunda, så tgb är nog bäst att köpa i Sverige iallafall.)
köper man den om man är på besök i annat land har man ju vissa fördelar (i gråzonen...).
Själva el problemet kan man komma förbi om man köper en om kopplare som ändrar späningen..
Låt bara inte unga leka med den då säger det "Puff"
Kan inget alls om sånt.. :(
Känns som det är mer problem med det än vad det är vinster med det.
bymarie skrev:
Reefer:
Bara kollar.. för att t.ex amerikanska datorer passar inte oss här i Sverige.Ok Quid. Tack!
Gav bort min gamla svenska dator till min bror som bor i USA. Funkade hur bra som helst, fick bara köpa en adapter för 100-200 kr som transformerar strömmen
bymarie skrev:
Reefer:
Bara kollar.. för att t.ex amerikanska datorer passar inte oss här i Sverige.
datorn jag köpte i Silicon valley står vid mina fötter o leker brandvägg/webserver.. jag köpte bara en ny låda med transformator till den o lämnade den gamla där..
men att köpa en dator utomlands.. ajaj.. tänk på garanti.. min senaste burk har haft delar reparerade ca 5-6 gånger..
ska du ha en billig dator så är det bästa att kombinera begagnat med nytt och bygga ihop den själv. kan du inte snickra ihop den själv så kanske du känner nån vänlig själ som kan göra det? finns säkert nån här på WF som kan göra det :)
men att köpa en dator utomlands.. ajaj.. tänk på garanti.. min senaste burk har haft delar reparerade ca 5-6 gånger..
Jag var över i Florida över jul och en vän köpte med ett par högtalare hem från Best Buy (typ El giganten). De har världs-garanti, kostade ca 150 SEK - du ringer ett collectcall nummer (ingen avgift) och talar om att du har fel på varan. De skickar en ny plus emballage för att skicka din gamla inkl. frakt. DET är garanti :)