webForumDet fria alternativet

trasigt moderkort?

Datorhårdvara

10 svar · 367 visningar · startad av nanne

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg
Frågan#1

Jag installerade mina nya datordelar igår men det vill inte fungera. Datorn bootar inte ens upp men fläktarna går igång som normalt.

Moderkortet är ett ASUS A7V133-C

eftersom jag köpte moderkortet på annons så känner jag mig just nu jäkligt lurad... fast det gick ju bara loss på 500kr.. emn det är ju ändå pengar.

:/

/N

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Jag har haft det problemet, med ASUS A7V133A tror jag det hette. Det löste en kompis till mig som är jävlig på datorer. Han har varit lite hemligthetsfull om vad han gjorde, men kanske kan luska lite med honom om hur han gjorde. Tror nästan det är samma problem du har.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Hej nanne.

Om du är säker på att du kopplat allt rätt så gör du en återställning av bios. Det finns en jumper som du plockar bort och startar upp datorn för att sedan stänga av datorn och sätta på jumpern igen. Då händer det lite roliga grejer med bios och förhoppningsvis går datorn igång igen :)

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

kopplat på allting på moderkortet?
alla hd leds och liknande?

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Jag hade exakt samma fel förut. Det mesta fick ström men inte diskettenheten eller processorn eller något men alla ledar lyste. Då provade jag med ett annat nätaggregat (råkade ha 3 st ligga ;)) och då fungerade det.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: trasigt moderkort?

nanne skrev:

Jag installerade mina nya datordelar igår men det vill inte fungera. Datorn bootar inte ens upp men fläktarna går igång som normalt.

Har du dubbel- och trippelkollat att allt sitter rätt? Är du säker på att övrig hårdvara i maskinen är ok? Får du några felkoder?

nanne skrev:

eftersom jag köpte moderkortet på annons så känner jag mig just nu jäkligt lurad... fast det gick ju bara loss på 500kr.. emn det är ju ändå pengar.

Och för 600 kr kan man få ett sprillans nytt kort som är betydligt bättre.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

jorå allt var kopplat rätt och så... nätagget var splirrans nytt också så dfet kan inte vara felet. Har försökt att boota i både jumperlöst och i jumperläge.

någon jumper för att återställa bios hittar jag inte :/

delarna i datorn är nya för jag köpte dom från DB på mellandagsrean. Det enda gamla är min hårddisk och min zip drive som funkar fin fint med min gamla (kör det nu)

nanne skrev:

nätagget var splirrans nytt också så dfet kan inte vara felet.

Bara för att det är nytt är det inte säkert att det fungerar.

nanne skrev:

någon jumper för att återställa bios hittar jag inte :/

Kollat i manualen efter "Clear CMOS", "CMOS discharge jumper" eller något liknande?
Det kan (iaf på mitt Abit-kort) även fungera att hålla insert-tangenten nedtryckt vid uppstart.

vilka fläktar går igång?

Har du provat att koppla ur allt onödigt och se om datorn postar då? Alltså att starta med endast CPU + kylare, grafikkort och en minnesmodul? Utan ljudkort, nätverkskort, IDE-enheter etc inkopplade.

Dubbelkolla att grafikkortet verkligen sitter i ordentligt i AGP-sloten. Det kan även vara värt att testa med ett annat kort eller ett PCI-grafikkort.

Får du några felsignaler (kräver att en PC-speaker finns monterad)?

kul att man får höra hur det gått... :OO

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)