I senaste PC För alla fanns en nästan likadan dator fast utan skrivare för 14200 kronor.
http://www.riksdata.se/data/prodbig_8673.asp (där var den ju :) )
10 svar · 442 visningar · startad av Pellefant
Hej!
Vad kostar en sådan här dator ny?
En kompis undrar som har fått något slags hem-pc erbjudande. Detta är modellen han funderar över. Hans pris blir runt 19000 kr om han nappar på det, om jag förstod det rätt.
Modell: Fujitsu-Siemens Scaleo 600
Processor: Athlon XP 2400+
Cache: 384 KB
Internminne: 256 MB DDR-RAM (max 1536 MB), 1 st ledig slot
Hårddisk: 80 GB, 7200 rpm
Diskettstation: 3,5” 1,44 MB
DVD: 16x
CD-RW Brännare: 24x / 10x / 40x
Ljudkort: Sound Blaster Live! 5.1 PCI
Högtalare: Externa högtalare med subwoofer medföljer
Grafikkort: nVIDIA GeForce4 MX 440, 8x AGP
Grafikminne: 128 MB DDR
TV-anslutning: Ja, via S-video (kabel medföljer ej)
Nätverkskort: 10/100 Mbit/s Ethernet PCI
Modem: K56 V90
Gränssnitt: 1 st. parallell, 1 st. seriell, 2 st. USB v2.0,
1 st. IEEE 1394 (Firewire)
Kortplatser: 2 ledig PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen AGP
Tangentbord: Multifunktion
Mus: Wheelmouse
Operativsystem: MS Windows XP Home Edition
Mått (H x B x D): 42,5 x 18,0 x 49,5 cm
Skärm: 17 tums TFT
Modell: Fujitsu-Siemens CTM5005 TCO99
Skrivare :
HP DeskJet 3820C
I senaste PC För alla fanns en nästan likadan dator fast utan skrivare för 14200 kronor.
http://www.riksdata.se/data/prodbig_8673.asp (där var den ju :) )
Den där datorn var ju ingen höjdare direkt :l
Det var ju dyrt.
Alpha II skrev:
Den där datorn var ju ingen höjdare direkt :l
Varför inte då? Är det någon speciell komponent du tänker på som han bör byta?
Pellefant skrev:
Kortplatser: 2 ledig PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen AGP
Vad sitter på PCI-platserna? Modem, Nätverk, sen? Ljud är ju integrerat numera. :q
Pellefant skrev:
Varför inte då? Är det någon speciell komponent du tänker på som han bör byta?
Med tanke på processorn känns ju vissa andra delar lite snålt tilltagna. 512 MB minne tycker jag är minimum, skulle dessutom aldrig köpa ett GF4 MX-kort, ett GF4 Ti är betydligt snabbare. Känner man att det blir för dyrt med dessa ändringar kanske man ska gå ned ett eller ett par steg på processorn (XP2100+ är den mest prisvärda idagsläget) eller kolla om man verkligen behöver all medföljande utrustning (modem, operativ, etc) och om den i så fall går att välja bort.
Brännaren känns ju också lite stenålder, långsammare än 40x finns väl knappast att få tag på i vanliga butiker. 48x-brännare finns för under 500 kr.
Sen känns det ju lite snålt med bara en ledig minnesslot på moderkortet. Vet inte om det beror på att kortet bara har två platser eller att de satt in flera mindre minneskretsar.
Nexus86 skrev:
Vad sitter på PCI-platserna? Modem, Nätverk, sen? Ljud är ju integrerat numera. :q
Ljudkort: Sound Blaster Live! 5.1 PCI
Tack för ALL info, jag ska be honom kolla på tråden så får han avgöra själv.
Till saken hör kanske att han inte spelar alls, och inte använder Internet på fritiden, vet inte ens vad MSN är....*suck*..så jag undrar vad han kommer att ha datorn till...lite ordbehandling mm antar jag.
Pellefant skrev:
Tack för ALL info, jag ska be honom kolla på tråden så får han avgöra själv.
Till saken hör kanske att han inte spelar alls, och inte använder Internet på fritiden, vet inte ens vad MSN är....*suck*..så jag undrar vad han kommer att ha datorn till...lite ordbehandling mm antar jag.
Ehh, varför ska han då lägga ut nästan 20 papp på en ny dator?
Den i princip enda anledningen till att privatpersoner idag behöver 2Ghz-processorer och snabba grafikkort är spel. Spel driver på PC-marknaden. Skall han bara ordbehandla så kan han köpa en billig begagnad dator för ett par tusenlappar och lägga pengarna på något mer vettigt.
Det är ungefär som om jag skulle köpa en turboladdad super-Ferrari och sedan använda den för att åka till stormarknaden och handla en gång i veckan, lite bortkastad prestanda och framförallt stålar :)
Mmm, så sant, jag ska hälsa honom det också. Han var nästan "hög" över att han skulle få någon slags skattelättnad som ett hem-PC köp innebär, tror det är mest därför han slår till...typ
"Problemet" är nog snarast att han har för mycket pengar...
sgtpepper skrev:
Det är ungefär som om jag skulle köpa en turboladdad super-Ferrari och sedan använda den för att åka till stormarknaden och handla en gång i veckan, lite bortkastad prestanda och framförallt stålar :)
Och var skulle du ha plats med matkassarna??? :q