:(
Jag har en P3 på 500 Mhz, 384 Mb RAM, har nu köpt mig ett uppgraderingskit. Moderkort, Processor P4 2,4 Ghz, och 768 Mb RAM.
När jag satt i moderkortet, processor, minne, ja helt enkelt kopplat in precis allt, startar datorn, då går jag in i BIOS och sätter in rätt datum och tid. När sedan datorn ska starta upp mitt Windows (som ligger på den disk det legat på innan, har inte bytt några diskar), då hinner jag bara se en snabb "blink" där det står något om ett fel som uppstått, inget mer hinner jag se, för datorn bootar om. Så är det hela tiden, kommer inte längre. Jag har läst i boken till M-kortet, och jag kan inte se något jag missat, men tydligen är det så i alla fall. För den läser in mina båda diskar, min DVD, min brännare osv, allt det funkar perfekt, men alltså inte starten av Windows, inte ens i felsäkert läge. Någon som kan hjälpa mig med detta ??
// Peter
Antaglien är det ett annat chip på moderkortet på det nya än vad du hade på det gamla i så fall kan det vara därför windows inte funkar. Prova installera om windows och se om det funkar.
Det är inte alls säkert att du behöver installera om programmen. Om du kör en installation över den gamla så har du kvar allt som du hade förut. Se bara till så att du inte formaterar disken vid installationen.
Antaglien är det ett annat chip på moderkortet på det nya än vad du hade på det gamla i så fall kan det vara därför windows inte funkar. Prova installera om windows och se om det funkar.
Kom att tänka på en sak nu, mitt "gamla" moderkort var av märket ASUS, det nya är av märket MSI (Micro-Star International), så det kanske är ett annat Chip som du säger då. Ska riva ur grejerna här och i med det nya för att testa. Återkommer om någon / några timmar med resultat.
Jag har nu provat med att plocka i mina nya grejer igen, men sitter återigen här med det gamla. Men jag har fått fram ett felmeddelande nu som säger att Windows inte kan starta beroende på en ändring i antingen programvaran, eller i maskinvaran. Och eftersom jag ju bytt ut grejer i just maskinvaran, så är det väl troligt att Windows måste installeras om. Men det går inte från min startdisket, den säger då bara att programmet inte går att köra i DOS. Måste därför försöka få tag på en bootbar CD på något sätt.
Några kommentarer / invändningar emot detta från någon ?