https://www.datorbutiken.se är väll billigaste.. men jag har inte hört så mycket gott om detta företag.. 2 polare till mej ena fick problem med sin skärm: Han fick betala portot(rätt mycket för en skärm) och sen skickade dom tillbaka den, då hade han inte "laggt den rätt" typ... så han fick beta portot till db och portot igen till sej själv.. så... https://www.jmedata.se tycker jag mycket om.. lite dyare men mycket stort sortiment och bra personal... detta är vad jag tycker är bäst... långt ifrån det bästa tror jag.
Kolla de paketen som en del andra har ställt frågor om här och se vad de har fått för tips om att ändra. Sedan kan du plocka ut ett lämpligt paket som du tycker att du har råd med.
håll dej undan från komplett,
en kompis till mej beställde två datorpaket därifrån, en till han och hans polare.
dom plockade ihop och installerade OS, efter en omstart startar inte ena datorn.
så dom plockar ur allting och sätter tillbaks det igen. men den är död.
så dom ber att få returnera och skickar till komplett.
ca två månader efter han beställt får han en avi, så han går till posten, hämtar ut ett litet paket och frågar om det bara var detta.
och det var det, det visade sej att dom skickat ett nätagg,
så han ringde och krånglade, ngn dag innan julafton fick han datorn, då visade det sej att dom skickat tillbaka samma delar där dom torkat bort kylpastan litegrann från processorn.
och nej den funkade inte nu heller.
Han väntar fortfarande på att dom ska skicka hans datordelar.
det värsta av allt är att han har lagt ut nästan 10 000:- för denna datorn som han ännu inte fått.
Det finns säkert dom som har bra erfarenheter från komplett, men jag lär aldrig beställa därifrån iaf.
Kolla https://www.pricerunner.com där kan du jämföra priser mellan olika datorkomponenter osv. och jag ska ge dig ett tips. kolla altid deras leveransvilkor och hur det är med returrätt och sånt innan du beställer, det kan göra väldigt mycket för dig om du gör det. dom ska vara skyldiga att fixa en dator som fungerar åt dig så du kan beställa i stort sätt vad som hälst och delarna ska fungera när dom kommer. hoppas du får det på rätt sida med datorbyggandet.
Hur mycket behöver man kunna för att sedan kunna installera allt? Är det bara att skruva i delarna, i med operativsystemet och köra?? *newbie*
Kolla på tomshardware.com, de har haft artiklar som går igenom hur man bygger en dator. Ju mer kunskap man har, desto bättre är det förstås, men det är inte överdrivet svårt. Ta det lugnt och läs på så mycket du kommer över innan du sätter igång.
hum....
om man aldrig satt i ett nätverkskort innan eller vet vad för minne osv så känns det blir så som nån beskrev komplett däruppe.. Komplett är hur bra som helst, datorbutiken också.. Tyvärr får dom stå ut med en massa idioter som inte har nån aning om vad dom gör och tycker dessa två företag ska betala för detta.
Läste precis lite i Nordichardwares datorbyggarskola. Deras skribentent skriver ju som en kratta och har dessutom tveksam koll på läget:
Men en sak som jag tycker alla ska göra direkt är att koppla in strömkabeln till moderkortet. Jag har av någon anledning fått för mig att det inte alls är bra att sätta på strömmen när allt utom den kabeln är i kopplad. Jag vet inte om det är så farligt med det är i alla fall jäkligt lätt att glömma den ;).
402 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e