webForumDet fria alternativet

cd_brännare

Datorhårdvara

5 svar · 191 visningar · startad av pd

Medlem sedan jan. 200225 inlägg
Frågan#1

hallo... har kopplat in en cd- brännare oc resultatet av det blev att verken den vanliga cd llr brännaren fungerar efter detta...?? vad kan det ha gått snett ngn stans??

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du byglat rätt?
Synd någon av dem i utforskaren?
Hittas de av BIOS?

grejen är att de verkar vara helt döda... syns inte i utforskaren och tror inte de syns i bios:et... jag ställer frågan åt en kompis å han sa att han inte trodde det syntes i bioset i alla fall utforskaren fanns de defenetivt inte.... verkar ju hel dött kan nåt gått sönder när han koppla in det... fast det verkar ju konstigt att bägge gick sönder....? llr?

Då har han troligtvis byglat fel.

ok... finns det nån guide på internet som jag kan visa honom han bor på annan ort så jag har försökt hjälpa honom över telefon, llr kanske du kan berätta?

Om enheterna sitter på samma ide-kabel (en sån där platt bred kabel) så skall den ena vara byglad som Master och den andra som Slave. Det finns en liten beskrivning på enheten hur byglingen skall vara för de olika alternativen.
Om de sitter på varsin ide-kabel så får han kolla vad som sitter mer på samma kabel och se till att bygla den ena som Master och den andra som Slave.
Den hårddisk som windows finns på skall han _inte_ ändra för då får han inte igång datorn.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)