webForumDet fria alternativet

CD i BIOS

Datorhårdvara

6 svar · 232 visningar · startad av alan

Medlem sedan sep. 200279 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag har en 486x, 50MHz CPU, HD:n är formaterad, datorn är mycket gammal och har allt, CD-ROM, Floppy... Jag försöker att installera windows 95 och det går inte, för datorn hittar inte CD-ROMen, jag gick i BIOS för att fixa så att datorn ska gå till CDn först och den "BIOS" hittar inte CD-ROMen... det finns bara A: och C: enheter, jag tror att jag behöver drivrutin till CD-ROMen... Finns det nån lösning..?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Förmodligen så är datorn så gammal att det inte fungerar att boota direkt från cd-rom. Windows 95-skivan går för övrigt inte heller att boota från. Skaffa en boot-diskett till Windows 98 som du startar datorn på. Därefter så ska du förhoppningsvis kunna köra installationsprogrammet för Windows 95.

Jag har en startdiskett och det går inte att komma åt CDn

Nån som har nån lösning???

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Om du startat upp på windows 98 startdiskett och valt att starta med cd-rom stöd så ser du på meddelandena från drivrutinerna som läses in om CD-läsaren hittas eller ej.

BIOS måste hitta CD-läsaren annars kommer du ingen vart, kolla att du har rätt bygling också.

Det står inte om man ska välja var man vill starta datorn ifrån... det brukar stå om man vill starta datorn med CD-ROM stöd eller utan... men i den gamla datorn står det ingenting... den bara går genom disketten o sen står det A:\
CD-ROMen finns inte i med i BIOS... det finns bara A & C enheter...
Jag tror inte det har nåt med bygglar att göra...

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Det kan ha med byglingen att göra, byglingen bestämmer hur enheten ska installeras, som slave eller master, single o.s.v.

Vad har du för byglingsmöjligheter och hur är den byglad och vad mer finns på samma kanal?

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)