Min dator börjar bli ohållbart seg. Men det är inte konstigt med tanke på den hårdvara som sitter i. AMD 300 processor och 128 i RAM. Jag har under en längre tid letat efter en begagnad MAC G3, men trots att G4:an blivit populär verkar det svårt att få tag på en sådan. Så även nästa dator får antagligen bli en PC. Eftersom jag sysslar mest med bildredigering och layout (förutom kodknackning) är det störst krav på processor och MYCKET RAM minne. Fram till nu har jag fått sköta bildredigeringen i skolan eller hos min bror, men jag är i nuläget i behov av en egen burk som klarar uppgiften.
Det finns bara ett problem, som fattig student skiter man inte pengar. Eftersom jag har skärm mm är det själva burken jag behöver förnya, men jag kan inte ett skvatt om hårdvara. Jag spelar inte spel mm så något mega grafikkort behövs inte heller.
Så nu till frågan: Går det plocka ihop en burk med en prestanda som klarar uppgiften och som inte kostar skjortan. Jag tar också gärna emot förslag på delar som kan ingå.
Visst går det att plocka ihop en sådan dator men det beror lite på hur många av komponenterna i din gamla dator som du vill/kan återanvända. De delar som du definitivt behöver köpa nya är moderkort, processor, minne och eventuellt grafikkort. Resterande delar som cd-läsare osv skulle du kunna återanvända. Beroende på vad du har för chassi idag (ingen märkesdator alltså) så går även det eventuellt att återanvända. Det går alltså att komma billigt undan om man inte vill ha det absolut värsta i varje komponent.
Ny låda. 700 och uppåt
Nytt moderkort innebyggd ljud,grafik, modem, nätverk. 1000:- och upp
Ny Processor. 1000:- och upp
Nya minnen. beror hel på typ o mengd.
Lite svårt att tipsa om exakt vilka grejer, men pc för alla (har jag för mig) bygde dator i nyaste nr. och kom undan med ca. 5000.
Och behåller du din HD "så länge" kommer du undan ca. en tusing under.
Sitter på jobbet nu, men jag kan kolla lite när jag kommer hem(om du inte har fått ett vettigt svar innan dess :) )
Jag har 2 st 30 gig 7200 spinns hårddiskar i min nuvarande burk vilka är fullt återanvändbara, likaså cd-rom, zippen och floppy-disken.
Den nuvarande datorn är en paketdator (förutom diskarna och zippen), det enda som står på är "Everex explora", så om chassit är återanvändbart vet i tusan.
Om det är ett ATX-chassi i din nuvarande burk kan du ju använda det. Det kan dock behövas ett kraftigare nätaggregat. Själv kör jag en XP2000+ (och en del annat) på ett 235 W utan problem. Det hela hänger mycket på grafikkortet, själv har jag bara ett Matrox G400Max.
Ljudkort, floppy, cd-rom/rw/dvd kan förmodligen även de återanvändas. Samma sak med grafikkortet, ska man inte spela spel duger det förmodligen alldeles utmärkt (om det nu inte är helkass).
Men om vi antar att du kan återanvända alla ovanstående prylar från gamla burken, behöver du alltså följande (förslag inom parantes):
- Processor (AMD Athlon XP 2100+ känns helt klart mest prisvärd för tillfället)
- Moderkort (Ett billigt och bra kort är Asus A7S333. Ska man hålla på med videoredigering kan det kanske vara lämpligt med ett annat (dyrare) kort med inbyggd Firewire och RAID)
- Minne (räcker 1 GB?)
- Processorkylning och en extra chassifläkt beroende på önskemål om ljudnivå och prestanda
- Hårddisk (Western Digital 120 GB, 8 MB cache = snabb. Vill man ha ett tystare alternativ verkar Seagate Barracuda V vara ett bra val) + kabel
Ovanstående konfiguration går på lite över 6000 kr, beroende på var man beställer. Blir iofs dyrare än en skjorta, men det kan det vara värt.
Edit: haha, tog visst en halvtimme för mig att få det här skickat. Flera har ju hunnit före med många av mina synpunkter.
Eftersom du har två hårddiskar på 30 Gb och om du väljer att återanvända dem så är mitt tips att du skaffar ett moderkort som har stöd för RAID. Då kan du använda dig av RAID1 vilket kommer att ge dig bra hårddiskprestanda. Som sagt, ett tips. :)
Eftersom du har två hårddiskar på 30 Gb och om du väljer att återanvända dem så är mitt tips att du skaffar ett moderkort som har stöd för RAID. Då kan du använda dig av RAID1 vilket kommer att ge dig bra hårddiskprestanda. Som sagt, ett tips. :)
RAID1 är trevligt för prestandan, men tänk i så fall på att inte spara viktiga prylar på RAID1-diskarna.
Havererar någon av diskarna förlorar du datan på båda. Detta ska speciellt tänkas på om det är IBM 75GXP det rör sig om.
Edit: Svammel, blandar i hop RAID0 och RAID1. Det jag har skrivit ovan gäller alltså RAID0.
RAID1, vad menas med detta? som sagt jag vet inte ett skvatt om hårdvara mer än vilka delar som är vilka. ;)
"RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks) is a method of combining multiple hard drives for data redundancy in case of a hard drive failure.
The different types of supported RAID configurations are:
RAID 0
RAID 0 uses a technique called data striping. Multiple hard drives are combined to make one large volume. RAID 0 can read and write faster than a non-RAID configuration, since it splits the data and accesses both drives in parallel. RAID 0 does not provide any data redundancy. RAID 0 requires at least two hard drives.
RAID 1
RAID 1 mirrors or duplicates the content of one drive onto another equally sized drive. Mirroring provides optimal data integrity and immediate access to your data if one drive fails. RAID 1 allows you to use only half of the available capacity of your NAS device. RAID 1 requires at least two hard drives and must consist of an even number of drives.
RAID 5
RAID 5 provides the best balance of data redundancy and capacity. RAID 5 is the default RAID configuration for the Iomega® NAS. Like RAID 0, RAID 5 stripes all of the available drives into one large volume; however, the space equivalent to one of the hard drives will be used to store parity data. If one hard drive fails, your NAS will rebuild your data using the parity data. RAID 5 requires at least 3 hard drives. You may also use a RAID 5 configuration with hot spare, which reserves an additional hard drive that is swapped in immediately if a drive failure occurs. The total RAID capacity is the sum of all the hard drives minus the space of two drives. RAID 5 with hot spare requires at least 4 hard drives.
Non-RAID
In addition to RAID, you can also configure your NAS without using a RAID configuration. A non-RAID configuration, also referred to as JBOD (Just a Bunch Of Disks), does not allow any data redundancy and is slower than some RAID configurations.
Moderkortet låter vettigt, SIS gör ju vettiga och stabila chipset. Processorn låter också som ett bra val, men för ungefär 300 spänn extra får du en Athlon XP 2100+, kanske något att fundera över.
Processorkylaren har jag aldrig hört talas om, men det var ju inte så billig i alla fall. Har den bra prestanda/ljudvolym? Kan annars rekommendera en Taisol CGK 760092 med en Zalman 80 mm på 7v, borde bli ett par hundralappar billigare. Tyst blir det också.
Angående lådan, kolla upp vad det är för märke/modell och sök på nätet eller vänd dig till återförsäljaren eller tillverkaren. De borde kunna svara på dina frågor. Jag har tyvärr ingen koll på vad som exakt skiljer en ATX-låda från ett AT-dito. Om det är en märkesdator (typ Compaq) är det inte omöjligt att den inte följer någon standard alls. Annars är det förmodligen en ATX-låda (har en fem år gammal låda som är det iaf). Ska dock inte säga för mycket.
Grafikkortsvalet beror ju mycket på vilka krav du har och hur mycket det får kosta. Vill du t ex ha bra 2D och tv-ut kan jag rekommendera Matrox G400, G450 eller G550. De är dock rätt värdelösa om man t ex ska spela 3D-spel.
Annars kanske ett kort med nvidia- eller ATI-kretsar kan vara mer intressant (typ GF4 Ti4200 eller Radeon 8500). Vet inte riktigt vad som behövs för videoredigering...
Bifogar även en länk till en svensk pristracker (i fall du inte redan känner till denna): http://buggy.no-ip.com
Edit angående lådan:
Kolla på kvitton du fick med prylarna. Kolla även i moderkortsmanualen. Kolla även på moderkortstillverkarens hemsida. Det kan också vara möjligt att det går att läsa sig till på nätaggregatet.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e