webForumDet fria alternativet

Kan detta vara orsaken?

Datorhårdvara

20 svar · 512 visningar · startad av apansson

Medlem sedan okt. 2002178 inlägg
Frågan#1

Har en 800 Mhz AMD med 256 Ddram och bytte precis moderkort i datorn. Jag behöll alltså samma processor men fick byta minnen. Ominstalerade win XP och allt verkar fungera som det ska. Men någonting är fel! När man kollar på CPU mätaren går den i bott för minsta lilla grej och datorn orkar inte alls göra dom grejerna den kunde innan jag bytte moderkortet, att tex starta winamp tar flera sekunder. Förstår inte riktigt vad felet kan vara, jag har alla dom senaste drivrutinerna till både moderkortet och till windows.
Det enda jag kan tänka mig vara fel är att när jag bytte moderkortet och behöll processorn så passade inte riktigt fläkten in - fläkten fungerar som den ska och jag pratade med Dabus där jag köpt den och dom sa att det inte skulle vara några problem då. När datorn startade upp så varnade den för att den inte kunde hitta fläkten men det gick att köra vidare ändå - jag tog bort varningen i BIOSen sen och har kört så här nu i någon månad. Frågan är då om datorn kanske inte utnyttjar processorns kraft riktigt eftersom den inte hittar fläkten - kan detta vara möjligt, ja kan inte hitta någon annan orsak.

Tacksam för svar.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Kan det vara så att BIOS har fått för sig att processorn är för varm och därför kör i något slags "överhettningsskyddat läge" :q

Det var det jag undrade

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Det bästa sättet vore väl att kolla upp om du antingen satt fläkten på fel kontakt, den ska sitta på CPU-fan, eller byta med en annan fläkt.

Fungerar inte det så kan man mäta upp späningarna från kontakten och se om du har riktiga värden.
Vad jag har hört så ska den gula kontakten vara +7 volt, medan som alltid, den röda är + i detta fall +12V och svart är -.

Mät mellan röd och svart och se vilken spänning du får (+12v), sedan ska du mäta mellan gul och svart och se vilken spänning du får(+7v).

apansson gör som räjserduck föreslår och se om det blir någon förändring. Gå in i BIOS och se om fläkten snurrar förutsatt att fläkten är utrustad med RPM-signal.

Den gula kabeln som sitter på diverse fläktar är RPM-signalkabel. De övriga två; svart kopplas till jord och röd kopplas till + 12 volt :)

Fläkten verkar inte riktigt kompatibel med moderkortet - vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Den sitter inte helt rätt men den funkar ok annars bara att inte BIOSen hittar den. Är det en möjlighet det jag frågade om att datorn använder mindre resurser från processorn. Det står att den hittar en 800 Mhz amd så egentligen borde det inte vara ngt fel?

Testa med att köra något program i Windows som kollar vilken frekvens CPU:n går i så kanske du får mer klarhet. Program som gör detta sisisoft sandra kanske?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

apansson skrev:

Fläkten verkar inte riktigt kompatibel med moderkortet - vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Den sitter inte helt rätt men den funkar ok annars bara att inte BIOSen hittar den.

Är det fläkten eller fläkt+kylfläns som inte sitter rätt? På vilket sätt sitter det fel?
Det spelar ingen roll vilken kontakt fläkten sitter på så länge den får ström och snurrar som den ska. Varningen i BIOS ska du inte bry dig om.

apansson skrev:

Är det en möjlighet det jag frågade om att datorn använder mindre resurser från processorn. Det står att den hittar en 800 Mhz amd så egentligen borde det inte vara ngt fel?

Så vitt jag vet finns sådana överhettningsskydd (dvs som klockar ned processorn om det blir för varmt) endast på Pentium 4-processorerna (och kanske några andra Intelprocessorer). AMD hade ju inget överhettningsskydd överhuvudtaget innan Palomino, men inte heller det skyddet klockar ned processorn, utan stänger bara av om det blir för varmt.

Har du kollat så att du har DMA aktiverat? Om man inte har det brukar det mesta gå långsammare och CPU-belastningen ökar.

Testat olika BIOS-inställingar? Har du senaste BIOS? Det brukar finnas ett "Optimize for best performance"-alternativ i BIOS, testat att aktivera det?

Vad exakt är det för hårdvara du har?

Det bästa jag kan komma med just är att du laddar ned och kör något benchmarkprogram på datorn och sedan jämför ditt resultat mot andra liknande system. Till exempel Sisoft Sandra (som redan nämnts) eller 3DMark.

Sisoft Sandra
3DMark

Var aktiverar man DMA? Har inte testat köra optimize performance än - ska prova det.

Min Dator är ett hopplock. En 800 Mhz Duron processor med 256 Ddram. Ett KT3 Ultra 2 MSI moderkort med ett VIA kT333 chipset. Sen har jag ett Nvidia Geforce2 32 Mb grafikkort.
Grejen är att datorn gick mycket smidigare innan jag bytte moderkortet. Hade ett GA-72X VIA kt133 innan och 256 Sdram.

Fick dom här meddelandena från Sisoft Sandra

1 SMbios/DMI information may be inaccruate
2 BIOS can be shadowed
3 BIOS is flashable and socketed and can be upgraded if needed

Vet ej vad detta inebär så förklara gärna för mig

apansson skrev:

Var aktiverar man DMA? Har inte testat köra optimize performance än - ska prova det.

I Win2k (förmodligen lika i XP):
Cotrol Panel > System > Hardware > Device Manager > IDE ATA/ATAPI controllers > Primary (och ev. även Secondary) IDE Channel > Advanced Settings > Transfer Mode > DMA if available.

Om detta redan är inställt ska det stå "Ultra DMA Mode" under "Current Transfer Mode". Om det inte gör det måste du förmodligen också leta rätt på någon DMA-aktiveringsinställning i BIOS. Detta förutsätter förstås att din hårddisk stöder UDMA (vilket de flesta hårddiskar nyare än fem år gör).

apansson skrev:

Min Dator är ett hopplock. En 800 Mhz Duron processor med 256 Ddram. Ett KT3 Ultra 2 MSI moderkort med ett VIA kT333 chipset. Sen har jag ett Nvidia Geforce2 32 Mb grafikkort.

Hur står den sig mot de andra Duron 800 MHz i Sandra? Har du senaste Via4in1 installerat?

apansson skrev:

Vet ej vad detta inebär så förklara gärna för mig

Dubbelklicka på de meddelandena du inte förstår så får du en bättre förklaring.

FSB exceeds chipset rateed speed. Reduce FSB

Vet ej vad det innebär heller

Jag har senaste 4in1 installerade - jag kan ju bara jämföra med hur min 800 var innan jag bytte moderkort, och den är betydligt segare nu

DMA var aktiverad

På primär men inte sekundär - ska båda vara aktiverade?

apansson skrev:

FSB exceeds chipset rateed speed. Reduce FSB

Vet ej vad det innebär heller

Var får du det felmeddelandet? FSB = Front Side Bus.
Du kan sänka den i BIOS (eller m h a jumprar på moderkortet, beror på moderkortet).

apansson skrev:

Jag har senaste 4in1 installerade - jag kan ju bara jämföra med hur min 800 var innan jag bytte moderkort, och den är betydligt segare nu

Om du kör ett CPU-benchmark i Sandra kan du ju välja AMD Duron 800 MHz som referensprocessor och sedan jämföra resultaten.

apansson skrev:

På primär men inte sekundär - ska båda vara aktiverade?

Beror på var du har enheter med DMA-stöd inkopplade. Vet du inte kan du ju lika gärna aktivera det, används ändå bara om enheten stödjer DMA.

Fick FSB felmeddelandet när jag körde diagnos i Sandra. Ska kolla lite i BIOSen

Benchmarken visade inget konstigt om jag förstod den rätt

Laddade "optimal settings" och datorn ballade ur totalt. Var tvungen att köra "clear cmos" för att den skulle starta. Nu hittar den inte ljudkortet heller.

SKiten krånglar precis lika mycket som förrut - ingen som kan ha en aning om vad felet är?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)