webForumDet fria alternativet

Tips på monitor?

Datorhårdvara

6 svar · 294 visningar · startad av sabbacus

Medlem sedan juli 2002630 inlägg
Frågan#1

Tjenamoss. Jag har tänkt skaffa mig en ny monitor, och denna har fångat mitt intresse:

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=IIHM903DT

Det är en 19" med Diamondtron-bildrör. Kanske lite dyr i jämförelse med de andra, men skärmuppdareringsfrekvensen verkar vara rejält brutal.
Det jag undrar över mest är Diamondtronbildrör. Hur bra är de?
Just nu sitter jag på en 17" gateway2000-monitor från 1996 med ett vivitronrör, och det bildröret piskar de flesta 17" jag ser idag. Dock så börjar jag märka att skärmen är på väg att börja dö då den på sista tiden börjat uppföra sig konstigt.

Jag vill i alla fall ha en bra monitor och inte en billig. Dock så kostar monitorerna med vivitronrör typ 2500:- mer än alla andra monitorer så det har jag inte riktigt råd med, student som jag är :-)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag har själv en iiyama-skärm 17" och kvaliteten verkar det inte vara nått fel på. Dock verkar dom inte gilla att vara anslutna till ett ojordat uttag, min bild "hoppar" om den är ansluten ojordat. Jag har sett samma fenomen på andra iiyama-skärmar oxå.....

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Om det finns jordning på en elektrisk apparat SKA den anslutas till jordat uttag.

Om det finns ledande material som en användare kan exponeras för på apparaten ska det också enligt säkerhetsreglementen finnas jordanslutning från apparaten.

Ta det inte som kritik men jag vill inte se en wF-medlem knalla vidare för att de inte känt till riskerna med el.

Vägguttagen här i huset har jordade kontakter, men då huset är från typ sekelskiftet elle liknande är detta ingen garanti för att kontakten verkligen är jordad. Går det att testa detta på ngt sätt utan att börja skruva loss kontakten?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har för mig att Diamondtron är Mitsubishis motsvarighet/konkurrent till Sonys Trinitron. Det är en del tekniska detaljer som skiljer men på det hela taget är de prestandamässigt väldigt likvärdiga.

iiyama-skärmen verkar ju väldigt vettig, men har dock inte testat den så jag kan inte säga något om den.
Vill du ha fler alternativ att överväga kan jag rekommendera Samsung 959NF, som också har Diamondtron. Har aldrig hört något negativt om den. Länk:
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SAM959NF

Edit: 959NF är ca 600 spänn billigare på Itbutikken (3985) än på datorbutiken.com (4581).

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

sabbacus skrev:

Vägguttagen här i huset har jordade kontakter, men då huset är från typ sekelskiftet elle liknande är detta ingen garanti för att kontakten verkligen är jordad. Går det att testa detta på ngt sätt utan att börja skruva loss kontakten?

Om du bor i villa går du ner till proppskåpet och letar efter en jordfelsbrytare, om du bor i lägenhet hör du med hyresvärden om det finns en jordfelsbrytare installerad

Bor i en schysst studentkorridor. Får ringa till hyresväden helt enkelt. Fast hon lär inte ha någon som helst aning så hon lär väl skicka en vaktmästare at tkolla :)))

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)