webForumDet fria alternativet

Hjälp med datorfrågor

Datorhårdvara

7 svar · 630 visningar · startad av cmk

Medlem sedan mars 2001325 inlägg
Frågan#1

Tjenare!

Jag har fått ett phett ( :e ) stort häfte med frågor om hur datorer fungerar och det är några frågor som jag har gått bet på som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

-------------------FRÅGORNA------------------------------
Fråga 1: Då vi vill ha information om datorn kan vi använda oss av flera olika program tex. Checkit och msd. Det är stor skillnad på värdet av informationen som de olika programmen ger tex. mellan programmen i föregående mening. Vilket är den avgörande skillnaden mellan de olika programmens informationsvärde.

Fråga 2: En ”etta” som skrivs på en hårddisk innebär att...

Fråga 3: Vad kallas den typ av instruktion som säger till mikroprocessorn att efter ett avbrott fortsätta med vad den höll på med innan?

Fråga 4: Kan man komma åt adresser i en stack i vilken ordning som helst?

Fråga 5: Vilket talsystem använder datorn för att representera all data?

Fråga 6: Varför används protected mode?

Fråga 7: Vilka är de sex enheterna i en 80386-processor?

Fråga 8: Vad kallas den kortaste tidsenhet under vilket något kan hända i datorn och ungefär hur lång är denna tidsenhet?

Fråga 9: Med vilka parametrar på en hårddisk behöver du känna till för att kunna beräkna storleken i MB och beskriv två sätt att anskaffa samma information fastän den inte går att läsa på utsidan av hårddisken.

Fråga 10: Vad är det vid installation av en diskettstation som avgör vilken enhetsbeteckning den tilldelas?

Fråga 11: Hur många tecken per sekund klarar de olika skrivartyperna (laser, bläckstråle & matris)?
-------------------------------------------------------------

Hjääälp! :bire

/ Martin

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

"Fråga 2: En ”etta” som skrivs på en hårddisk innebär att... "
Att en bit antar värdet av en etta.

"Fråga 5: Vilket talsystem använder datorn för att representera all data? "
Det binära talsystemet

"Fråga 8: Vad kallas den kortaste tidsenhet under vilket något kan hända i datorn och ungefär hur lång är denna tidsenhet?"
Den kortaste tidsenheten är en Hz, d.v.s en svängning och dess tidsenhet varierar beroende på vilken hz en processor arbetar i.
Dagens processorer arbetar på Mhz, d.v.s Megaherts.
En processor på 750 Mhz utför 750 miljoner svängningar per sekund.

"Fråga 10: Vad är det vid installation av en diskettstation som avgör vilken enhetsbeteckning den tilldelas? "
Den får A eller B. Jag tror inte det får plats med fler diskettenheter än två idag.

"Fråga 11: Hur många tecken per sekund klarar de olika skrivartyperna (laser, bläckstråle & matris)?"
Det varierar helt och hållet beroende på vilken skriare det är.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Fråga 7 är några av dem L1 cache, L2 cache, L3 cache och kärnan. De två andra vågar jag inte svara på vilka de är.

Racerankan: Du är bäst! Tack!!

Jag har en fråga om fråga 10. Hur kan jag bestämma vilken av diskettstationerna som ska få vilken enhetsbeteckning? De har ju inga jumprar vad jag kan komma ihåg? :q

Någon som kan resterande frågor? (1, 3, 4, 6, 7 (delvis) & 9)

Ha en fortsatt trevlig helg ;)

/ Martin

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Fråga 10.

Sitter enheten längst ut på sladden blir den A: Kontakten innanför så blir den B:

/R

Tack Rogger!

Är det någon som kan de resterande frågorna 1, 3, 4, 6, 7 (delvis) & 9 så skulle jag bli glad :)

/ Martin

Medlem sedan okt. 200221 inlägg

6. for att undvika hårdvarukonflikter (irq krockar)
7. kompletteras med matematik o flyttals del
9. Antalet cylindrar, spår, sektorer

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg

Jag skriver några svar, så kan någon klok person verifiera eller avfärda i efterhand..

3: "Return from exception". I assembler t.ex RET, IRET eller RTE (beroende på vilken processor..)

4: Nej, man kan bara komma åt översta informationen i en stack.

7. Hm.. vet inte riktigt men några av dessa kanske:
ALU (aritmetisk enhet), MMU (Memory Manager Unit), CU (control unit), (olika) Register, (olika) Bussar, Klocka.
Diverse dokument om 80386: http://www.x86.org/intel.doc/386manuals.htm

http://home.bip.net/frovi/processorer.htm
L1/L2-cache kom inte förrän på 486'an. L3 kallas det om det sitter på moderkortet (till AMD K63 och AMD K7)

FPU, alltså flyttalsenhet ingick inte heller i 80386 såvitt jag vet, utan det fick man genom en sk. "math co-processor", nämligen 80387.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)