athlon på 1.4 ghz är MYCKET varma, tror det är den varmaste av alla athlons...
papst skeppar inte heller så mycket lugt så det är nog en rimlig temp. tempen är inte i riskzonen skulle jag tycka, en sak gör mig dock nyfiken, har du kylpasta?
19 svar · 517 visningar · startad av kristoffer
Jag har precis satt in en ny kylfläns, en ThermalRight SLK-800 http://kylning.com/product_info.php?cPath=82_87&products_id=351 och en Papst-fläkt därtill. Men jag upplever att cpu-temperaturen nu är minsta lika hög, om inte högre. Däremot låter datorn inte alls lika mycket. Temperaturen är 60 grader enligt Speedfan-programmet. Jag har en AMD Athlon DDR 1.4 Ghz CPU. Är det en rimlig temperatur eller har jag monterat flänsen fel?
athlon på 1.4 ghz är MYCKET varma, tror det är den varmaste av alla athlons...
papst skeppar inte heller så mycket lugt så det är nog en rimlig temp. tempen är inte i riskzonen skulle jag tycka, en sak gör mig dock nyfiken, har du kylpasta?
Ja, jag har kylpasta, fast jag var dock osäker på hur jag skulle applicera den. Flänsen saknade helt instruktioner. Det följde med något som var som ett rosa klistermärke. Det följde även med kylpasta. Jag satte på klistermärket i mitten på kylflänsens yta och smetade på lite kylpasta på klistermärket. På kärnan på CPU:n satte jag inget. Kuddarna som följde med satte jag bredvid kuddarna som redan satt på CPU:n. Gjorde jag fel?
du skall antingen ha det som satt på kylflänsens mitt ELLER så skrapar man bort det & kör den kylpasta man köpt till *rekommenderar det senare alternativet*
ojojoj....nu skall vi se här...vad är det för rosa klistermärke du snackar om?
öh, hur som helst, det skall vara pasta mellan kärnan och flänsen eftersom det är dessa 2 ställen som endast kommer ha kontakt med varandra & göra den värmeöverföring som behövs.
vad va det för kuddar du fick med? det skall inte vara något mer förrutom:
fläkt >> kylfläns >> pasta >> cpu ...sen är den mackan klar...
här finns instruktioner för deras kylare...
http://www.thermalright.com/installation.html
Runda små tygkuddar typ som sådana man kan sätta under benen på stolar eller sådana som kan sitta under en joystick så att den inte skall glida på bordet. Fyra såna tygkuddar satt redan i var sitt hörn på processorn. Ytterligare åtta tygkuddar följde med flänsen. Av dem åtta tog jag fyra stycken och satte vid sidan om de redan befintliga fyra på cpu:n. Jag antar att de skall sitta där för att skydda de små elektroniska kretsarna på cpu-ytan? Eller?
Det rosa "klistermärket" satt alltså inte PÅ kylflänsen när jag fick den. Det låg med i påsen. På kylflänsens yta fanns ingenting. Jag tog "klistermärket" och satte det i mitten på kylflänsen. Jag skulle alltså ta antingen märket eller kylpasta?
Varför pilla på en massa fler "kuddar" när det redan finns på cpu'n?
förmodligen efter att ha läst på sajten skall man ta antingen eller när det gäller kylppasta...om nu det där rosa klistermärket ens va kylpasta, men jag gissar på att det var det....
hur som helst så är INTE dessa kuddar till att ha på cpu:n..
som sagt sitter det redan 4 st som avbelastar kärnan från sned belastning & hårt tryck som kan skada kärnan.... de små komponenter som satt runt om kärnan är lägre än kärnan och har inte alls kontakt med flänsen så dem behöver du inte oroa dig för. de är mycket låga i höjd.
föreslår att du gör om lite om du inte vill ha grillad cpu
Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen. Då tar jag bort de fyra kuddarna jag satte dit och låter endast de fyra som satt där från början vara kvar. Kylpastan, skulle jag applicera den på kärnan eller på flänsen? Det har jag inte frågat om, så jag kan inte anklagas för att vara trög, hehe :) Nu när jag tänker efter så måste jag tillägga att jag inte tror kylflänsen täckte hela processorn, ena sidan av processorn "sticker ut" lite så att kylflänsen inte täcker den delen. Anledningen till att flänsen inte kyler ordentligt kan alltså vara att det inte blir bra kontakt mellan kärnan och flänsen?
Heh, ja, alla har vi varit nybörjare någon gång.
eftersom kylflänsen bara har kontakt & värmeöverföring med kärnan så spelar det ingen roll...
applicera kylpastan på kärnan, ett mycket tunnt lager, annars fungerar den mer som isolator än ledare för värmen.
Ok. När vi ändå är inne på ämnet varma processorer, vilken processor är bättre då? Dvs inte så varm.
luddig fråga...
de som är sämmre eller de som är nyare...
1.4 ghz:aren va sista modellen av en version av kärnan....
de utnyttjade arkitekturen maximalt innan de gick över till annan mer förbättrad, därav den höga värmen.
dagens athlons som 2200+ har förbättrad kärna & optimerad arkitektur vilket möjliggör att man kan krama ur mer kraft & få mindre värme...
så med andra ord så är en nyare athlons snabbare & inte lika varma
Och P4 då?
samma sak där, olika versioner på kärnorna gör dem mer och mer effektivare....
Nej, inte blev det mycket bättre. Efter bara någon minut i CPUBurn går temperaturn upp till drygt 63 grader. Antingen har jag misslyckats helt och hållet med installationen eller så är det ett jävla skräp jag har köpt för 549 kronor. Helt otroligt, jag tittar på olika recensioner och de talar om 42 grader under full load. http://www.overclockercafe.com/Reviews/ThermalRight_SLK800/SLK-800_pg3.html
det gäller att ha lite kunskap åxå när du läser recensioner...
1: de använder en "Delta EHE 80x80x38" vilket blåser bra mycket kraftigare än din papst....
2: de kör en AMD Athlon XP 1800+ cpu vilket inte ger ifrån sig lika mycket värme som din 1.4 ghz:are....
summerat så är det inte alls konstigt att de får lägre temp än dig, 2 vitala komponenter som är helt olika...
Det är alltså normalt?
det låter rätt rimligt....
Jag hade själv en Athlon 1400 (Thunderbird), men köpte sedan en Athlon XP 1800+ (Palomino) som är betydligt svalare.
Thoroughbred (Tbred) är ännu svalare.
Detta kanske hjälper om du funderar på att skaffa en ny processor:
Rangordning av cpu'er efter hur mycket värme de avger/Mhz.
Alltså, om man skulle klocka alla cpu'er till samma frekvens t.ex 1400 Mhz, så skulle de (åtminstone teoretiskt :e) hamna i denna ordning:
Athlon Thunderbird <- varmast
Athlon Palomino
Athlon Tbred upp till XP 2200+
Athlon Tbred från XP 2400+ till 2800+ <-minst varma
En liten nackdel med Tbred är att själva processorkärnan är mindre än Palomino och Thunderbird. Det betyder att det är mindre yta som kan leda bort värmen.. hur mycket sämre det verkligen är i praktiken vet jag inte.
AMD har förbättrat kärnan igen till de nya Tbred 2400+ upp till 2800+ så att de är ännu mer effektiva.
Nåväl, för att få ned tempen lite på din prolle så kan du köra t.ex cpuidle, http://www.cpuidle.de/ Det är värt att testa om du inte gjort det redan.
På en del moderkort kan man även modifiera bios för att få samma resultat.
kör du win2k eller xp är idling programmen rättförsumbara..