webForumDet fria alternativet

Startknapp

Datorhårdvara

7 svar · 522 visningar · startad av RanXeroX

Medlem sedan maj 2000829 inlägg
Frågan#1

Hej på er.

Jag har tjackat ett moderkort som jag inte vill ha i ett chassi. Jag vill ha moderkortet löst. Hur gör jag då med startknappen. Kan man bara kopplaihop kontakterna på moderkortet ?

Någon som har gjort nått liknande eller ?

// ranxerox

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

ta en skrivmejsel och "kortslut" de 2 pinnar på moderkortet som skall kopplas till power knappen i chassit

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ska du bygga dammsugare ;)
Varför ha kortet löst :o

kan kanske tillfälligt vill testa prylarna eller liknande, listan e ju lång...

Anledningen att jag inte vill ha nått chassi är att jag inte har nått =)

jag har ett agg men inte ett chassi. Har tjackat ett ITX moderkort som jag ska ta och bygga in i en väska.. så att man kan ta med den lätt.

Ni kan ju spana in https://www.mini-itx.com

Fv02, så man kan ta och kortsluta de 2 st pinnarna .. du driver inte med mig nu va.. för jag vill inte sabba moderkortet.

Man kan väl ta en jubber istället för att kortslutta dem ?

// ranxerox

jubber? well ledande metall räcker...det e ju samma grej i strömbrytare juh...2 kontakter som möts...

Jo men jag har för mig att en ATX switch liksom bara för samman pinnarna i någon sekund.. liksom inte hela tiden..

Har ni testat själv ?

// ranxerox

Fv02 :: Antar att du menar att jag ska ge kontakt mellan de 2 st ledande pinnarna?

Jag tror inte att ni har testat det. För om ni hade gjort det så skulle ni komma fram till att det inte funkar så.

Jag provade och det gick inte!

Men om man ger kontakt ett litet tag ca en halv sekund så startar det och om man ger kontakt en halv sekund till så slocknar den. Så jag gjorde så här:: tog en gammal "reset" slad från en annan box (använder inte reset så offta) drog av lite plast på ena sidan. När jag vill starta boxen så är det bara att tåta till lite med sladdarna, lika så när jag ska stänga av den.

Så nu ska man bara hitta en strömbrytare som bara ger kontakt ett litet tag.. =)

// ranxerox

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
114 ms — ändringar (db)