webForumDet fria alternativet

Komma in i BIOS på Compaq Armada

Datorhårdvara

10 svar · 781 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Har fått tag på en gammal bärbar Compaq Armade 7800, hur gör jag för att komma in i BIOS på den vid uppstart? ...har testat en massa tangenter...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

F10

Nupz, funkar inte för mig iaf :(

Vissa av de gamla Armada-modellerna har BIOS liggande på en del av disken så man får installera ett BIOS för att kunna komma in i det. Kolla igenom Compaqs supportsidor för just den modellen så bör du hitta hur det är med just den.

Ok, kanske är det därför jag också för nåt felmeddelande när jag startat datorn också, jag får välja "spara ändringar" eller "ignore" vid varje uppstart typ. (hårddisken var formatterad när jag fick den...)

Det felmeddelandet får man upp när någon hårdvara har blivit bytt, t ex. om man har satt i eller tagit ur minne eller om man har satt i en annan disk.

ok, och man måste uggradera bios för att bli av med det eller?

Tänkte få fart på denna tråd igen, eftersom meddelandet fortfarande dykerupp varje gång jag startar datorn :(

Det står exakt så här:

COMPAQ
The following configuration options were automatically updated:
The attached RAM configuration may cause slow system performance.

[ F1 Save Changes]
[ F2 Ignore Changes]

* När jag trycker F1 startar datorn om och meddelandet dykerupp igen.
* När jag trycker F2 så kommer jag in i datorn som vanligt, men meddelandet dykerupp igen nästa gång jag startar datorn.

Den info jag kan få fram om datorn (har fått den) är:

Compaq Armada 7800
266MHz

Model information:
Armada 7800 6266/T/5000/D/0/3

Streckkod:
7827BS831207

En annan anmärkning är att det bara går att köra Linux på den, för när jag försöker installera windows så står det bara: "Ej ACAPI-compatibelt BIOS" eller liknande...
det kanske har att göra med att linux ignorerar bios och därför kan installeras ändå.

VAD SKA JAG GÖRA?

PS. Tänkte laborera lite med linux på den!

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg

Jag har också en gammal Armada som är rätt strulig. När man har lilo installerat på MBR så kan man inte gå in i BIOS. Så testa att formatera MBR och gå in i BIOS (kom ihåg att göra en bootdisk innan så att du kan återställa MBR).
Testa sedan att starta datorn och kolla om du får samma fel.

Som SirPeter redan har sagt så ligger setupprogrammet för BIOS på en egen partition, som säkert har tagits bort från din dator. Det går med hjälp av program på compaqs hemsida att återställa den partitionen, men då måste du formatera hela din hårddisk.
Allternativt så kan man ladda ner BIOS på en diskett som man sedan kan använda för att boota på, kolla runt lite på compaqs supportsidor så ska du nog kunna hitta nått.

Så mitt tipps är att du först formaterar MBR och om inte det hjälper så testar du att återställa BIOS-partitionen.

Lycka till!

EDIT:
Kolla in den här länken om du vill veta mer om hur du återställer den förlorade partitionen. Compaq Support Forum

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Mina föräldrar har en exakt likadan dator. Du behöver inte ha BIOS-inställningsprogrammet på hårddisken, det går bra att köra från diskett också. Vilket kan vara smartast då man sällan har nån nytta av det (eftersom det knappt finns några inställningar). Programmet finns i alla fall på Compaqs hemsida, där det också finns BIOS-uppdateringar (den senaste är från slutet av 1999, har jag för mig).

Jag har försökt med detta:
http://h18007.www1.hp.com/support/files/armada/us/download/8412.html

Men när jag laddat ner filen och kör den så blir det bara en massa konstiga färger på skärmen!? ibland kan jag läsa licensavtalet mm, men då kommer färgerna i nåt senare steg... så då blir alt oläsbart :(

Testade även med den tidigare versionen... med samma tråkiga resultat :(

För visst är det SystemROMPaq jag ska ladda ner från följande sajt ?:
http://h18007.www1.hp.com/support/files/armada/us/locate/20_931.html

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)