webForumDet fria alternativet

Säkring på hårddisk

Datorhårdvara

7 svar · 519 visningar · startad av matsbjork

Medlem sedan jan. 200258 inlägg
Frågan#1

Hej.

Har en hårddisk som jag inte finner i bios, den snurrar inte upp heller. Har testat den på flera moderkort utan framgång. Därför misstänker jag att det har gått en säkring på hårddisken.

Känner någon av er till något företag som kan åta sig att byta en sådan säkring? Är det någon som har något tips?

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

förmodligen är kretskortet grillat...såvida du inte har jätteviktig info på den så köp ny hd...den går tydligen inte att rädda såvida du inte spenderar dyra pengar på en backup filma som kan fixa den

Det är precis det som är fallet, jag skulle vilja ha tillgång till infon på hd´n.

Har nämligen hört att det ska finnas spänningstoppssäkringar på hårddiskar...

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Hur du ska göra:
1. Gå till den lokala datorfirman och fråga om dom kan byta säkringen. Kan dom inte det....
2. Fråga om dom kan få tag på en likadan fungerande hårddisk (eller försök att få tag på en själv) och byt kretskort mellan diskarna och då bör hårddisken fungera.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Har inte hört talas om det finns säkringar på disken men det bästa är att byta hela kretskortet. Det finns en anledning till att säkringar bryter ut och det är i detta fallet, om det finns en säkring, med stor säkerhet inte strömförsörjningen utan någon felaktighet på kretskortet.

Vad är det för disk?

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

precis, tvekar åp att du endast kan byta säkringen...är det inget mekaniskt fel borde du kunna byta kretskortet om du har rätt verktyg...

Hmm, har kontrollerat specarna och det går inte att byta säkring. Dock får inte min åf tag på en snarlik hdd. Har ni några tips på var jag kan finna en IBM DTLA 307030?

(http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/ds75gxp.htm)

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

https://www.datafynd.com

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)