Hej !
Fick igår en äldre dator av en kompis som jag tänkte köra som linux-server och när jag startade den igår funkade allt bra.
(Win 98 som jag tänkte blåsa ut idag..)
Döm om min förvåning när jag idag ska starta datorn och inget händer....på skärmen visas Dell:s blå välkommst text som alltid visas innan den startar bios...här hänger sig datorn och inget mer händer...
Några tips på vad som kan hänt och vad jag ska göra ?
Eftersom bilden visas så är väl BIOS mer eller mindre laddat så det är väl mest troligt bara o slänga in en startdiskett & formatera aset? :)
Alt att knalla in o reseta BIOS & sen köra ovanstående lilla trix..
Jag hade också den idén...problemet är att jag just nu inte har ngn startdiskett...då jag kör win xp på min vanliga maskin...får fixa lite så kanske...men det verkar inte som om den bootar från disken...
nop...det funkade inte...precis som jag antog...
(Ang skärmen så kommer jag endast till fösta bilden där det ser ut som om den laddar in bios men den kommer bara 20%...)
vad ska man göra nu ? Plocka ut cmos-batteriet ?
Gäller bara och hitta det.....
Sedan finns det ju program som raderar/nollställer bios, Hade ett sådant program till min gamla 486:a som uppförde sig lite konstigt i starten. körde in disketten och öppnade programmet så nollställldes bios till det urprunliga läget.
Det låter bra...men som tidigare kan jag inte ens boota från diskett-stationen...hur tror du då att man ska kunna använda en diskett ?
Men tack för tipset ändå ! JAg har dock kommit lite närmare en lösning nu... tror det har med min skärm att göra. Har anslutit datorn till min 21-tummare och det verkar av ngn anledning ha något med detta att göra...fråga mig inte varför...men jag kommer nog på en lösning inom kort.
Det låter bra...men som tidigare kan jag inte ens boota från diskett-stationen...hur tror du då att man ska kunna använda en diskett ?
Men tack för tipset ändå ! JAg har dock kommit lite närmare en lösning nu... tror det har med min skärm att göra. Har anslutit datorn till min 21-tummare och det verkar av ngn anledning ha något med detta att göra...fråga mig inte varför...men jag kommer nog på en lösning inom kort.
Såg inte att du inte kunde använda disketter..... :r
Hej igen...
Har nu tagit mig tid att testa igen och använde en annan skärm istället...då funkade det utan problem....
riktigt knepigt....har dock hört om liknande problem tidigare....
Men tack för hjälpen...nu har allt ordnat sig !
;-)
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25