jag meckade lite i datorn...
VAD har du gjort & har du gjort det gjorda ogjort för att se om det du gjort orsakar problemet? ;)
Välkommen till wF btw! :)
9 svar · 286 visningar · startad av Kromp
jag meckade lite i datorn... när jag skulle starta upp den igen saknades en hd...
en http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/ds60...
har testat runt lite olika configs nu;
sätter jag den ensam på kabeln som master hittas inget... ide lampan lyser konstant
sätter jag den som slave på samma kabel som mastern funkar ingen av dom, ide lampan lyser konstant...
sätter jag den ensam på secondary channel som slave, hittar primary master men inte den, ide lampan lyser konstant...
den börjar aldrig snurra... men jag anar att den går igång på nåt sätt för den hummar sig känns det som. då den inte låter knasigt så har den ju inte kraschat iaf men vad är fel? är den paj? nån som vet garantin på en sådan, den är tillverkad september 2001, köpt i oktober 2001.
jag meckade lite i datorn...
VAD har du gjort & har du gjort det gjorda ogjort för att se om det du gjort orsakar problemet? ;)
Välkommen till wF btw! :)
vad jag gjort
hehe...
jag satte i en ny hd och flyttade dvd'n till en annan ide channel...
allt funkade som jag ville, stängde av, skruvade ihop lådan och då sen när jag bootade upp ve och fasa saknades båda diskarna på den "trasigas" kanal...
jag har även nu testat disken i två till olika datorer... samma resultat som i mitt första inlägg :l
Kromp skrev:
jag har även nu testat disken i två till olika datorer... samma resultat som i mitt första inlägg :l
Då är nog disken paj, av nån anledning mest troligt..
Men du har tur.. IBM har en fantastiskt bra support som man kan ringa! Ladda hem deras "Erase-diskverktyg" o testa om det hjälper, ladda hem & blås på ny firmware med! Det är inte fel.
ska ringa deras support...
men det lär ju bli svårt att ladda firmware väl när inte bios hittar disken?
Har du resetat BIOS?
nä... jag har allt på auto iofs...
och som sagt hittas inte disken på nån av de 3 burkar jag testat den i.
Va beredd på att snacka engelska med den svenska supporten :OO
När jag ringde hamnade jag i Skottland & killen i andra änden började samtalet:
Ok, you are from Sweden.. This is absolutley no problem, we will fix this! :e
Efter det gick allt som ett rinnande vatten! :)