Blir nog svårt med tanke på att det inte finns någon agp port.
Men därimot så passar den bra som "liten.server.i.garderobe"
Eller som kontorsdator.
// ranxerox
4 svar · 389 visningar · startad av nanne
Ihopsatt på datorbutiken
VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz+Fläkt 1PCI 2DIMM VGA TV-Ut LAN Audio ITX mATX-kompatibelt (17x17cm)
Original 256Mb SDRAM 168pin cas3 PC133 (AMD OK)
Minitangentbord med trackball trådlös svart
Pioneer DVD-106S 16X DVD/40X CD Slot-In DMA bulk IDE
Maxtor DiamondMax D740X 80.0Gb 7200rpm UDMA133 IDE
Thrustmaster Firestorm Gamepad Wireless Gamepad
Totalt inkl moms 5193.00
Man får nog lägga på 1000kr för en svart fyrkantig låda (såg den på tysk site)
Nåt att spara till? Jag är lite skeptisk för processorhastigheten o så nya Unreal kommer ju ha en rekommenderad hastighet på 1Ghz... kanske man skulle slänga till ett geforce3 också.
Blir nog svårt med tanke på att det inte finns någon agp port.
Men därimot så passar den bra som "liten.server.i.garderobe"
Eller som kontorsdator.
// ranxerox
via c3 är inte precis gjord för spel så då får du helt tänka om...
många som testat den säger att 800 mhz versionen har samma styrka som en p3 på ca 500 mhz.
Jag kör ett VIA EPIA i min TV-dator och använder den främst för uppspelning av DivX och MP3 samt inspelning av TV-program. Burken är kopplad till TV/Stereo och har ett gammalt AverMedia TV-kort med tillhörande fjärrkontroll.
Kapaciteten räcker gott och väl för mp3/divx men glöm allt vad moderna spel heter, det finns inte tillräckligt med prestanda till det och det är inte heller vad EPIA är tänkt till att användas för.
Du kan inte heller slänga in ett nytt AGP-kort för EPIA-kortet har ingen ledig AGP-port. Du kan använda ett äldre PCI-grafikkort typ Voodoo3 men då använder du den enda PCI-platsen som finns tillgänglig.
EPIA-korten skall man använda för små coola specialbyggen där storleken är den trånga sektorn. För ett bra pris får man i princip ett allt-i-ett-kort med både processor, grafik, tv-ut och nätverkskort.
Skall du däremot lira spel så skulle jag satsa på en stor burk med lite tyngre grejor.
har faktiskt tänkt om och tänker bygga in den i mitt gamla kassettdäck för att ha den på skrivbordet och ha som vanlig kontors/mp3/divx dator. Behöver jag spela så startar jag monstret.
stgpepper: Är den någorlunda tyst? Jag ska nämligen ha datorn i mitt sovrum och vill inte behöva sova med öronproppar...