webForumDet fria alternativet

Dator startar ibland ?

Datorhårdvara

3 svar · 222 visningar · startad av flabber

Medlem sedan juli 200194 inlägg
Frågan#1

Hej Alla.

Jag har fått ta hand om en dator som krånglar ( vilket inte är ovanligt.) Meningen är att jag skall fixa den. Grejjen är den att jag aldrig varit med om detta problemet förut och undrar om det är någon som vart med om nått liknande.

Problem:
Jag har kopplat in alla sladdar som behövs för att få en dator att starta. Sedan trycker jag på strömbrytaren och då förväntar man ju sig att datorn skall tugga igång direkt, men inget händer. Sedan väntar jag i ca 1-2 minuter, då helt plötsligt ser man hur processorfläkten går igång och hårddisken börjar tugga igång och allt startar upp som vanligt.

Min första tanke när allt var dött var ju att nätdelen hade pajjat, men det kan ju inte vara fallet eftersom den tuffar igång så småningom.

Någon som har några funderingar på vad det kan vara ?

Datorn är en fem år gammal desktop modell, 120Mhz Pentium, tyvärr kan jag inte lämna några mer exakta specifikationer, och alternativet att slänga den och köpa nått nytt är inte aktuellt eftersom jag enbart vill ha igång den igen.

/f

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Det kan ju vara nätagget som börjar paja. Eller så kanske det är något som är glapp. Sitter alla kopplingar på moderkortet i helt.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Att det tar några minuter kan bero på att någon glappkontakt i exvis nätagget, och när det blir varmt så börjar det fungera. Metall utvidgar sig i värme..... :)

/R hu jag kan inte svenska

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Som dom säger. testa att dyta nätdel och se om den startar upp direkt.

295 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)