webForumDet fria alternativet

sladd...

Datorhårdvara

8 svar · 282 visningar · startad av PersianBulldog

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Frågan#1

Hade tänkt koppla datorn till stereohögtalarna men jag vet inte riktigt vilken sladd det är jag ska köpa.. Är det AUX sladden jag ska köpa? Isåfall, var ska jag koppla den i datorn?

Och så till fråga 2.. Hade även tänkt köpa en sladd så jag kan kolla på DVD på TV'n.. Har DVD på datorn men kontor-stolen e lite för torr för en 2h lång film.. Vad är det för sladd jag ska köpa då?

3.
Kan jag använda TV'n som skärm om jag har en speciell sladd?

// Firre

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

1. Det är en AUX-sladd fast med en sån kontakt som kopplas in i ljudkortet på ena sidan. En sån har jag och jag antar att det inte går att göra på ett sätt som är bättre då detta inte kräver några extra tillbehör.

2. Det är en soffa du ska köpa :) Seriöst så är det väl ett TV-kort som behövs då? Är inte säker.

3. Ja.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

2. Det du behöver är ett grafikkort med TV-ut. Har du det så köper du bara en speciell kabel mellan datorn och tvn

Peeer, vet du vad det är för kabel jag behöver?

Medlem sedan juli 200246 inlägg

Det är en S-video sladd som du skall ha isåfall alternativt att du behöver andra saker med. Det finns DVD kitt att köpa.

Var? Siba?

Medlem sedan juli 200246 inlägg

Ja...

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

jag köpte ett tv ut kit från clas ohlson för 118kr

Medlem sedan aug. 200146 inlägg

Hej!
Jag har kopplat min dator till tvn för att kunna se divx filmer med mera. Detta har jag använt:

1. Medföljande converter från svhs - rca kontakt
2. RCA - RCA kabel (vet ej om det är en special kabel för video men jag tror inte det) Den kabeln är till för video överföring.
3. 3,5mm stereokontakt till 2 st RCA kontakter för ljudet.

Jag kopplade in svhs kontakten till tvutgången på grafikkortet (Ett GeForce 4mx440) och ena anslutningen av ljudkabeln (3,5mm stereo kontakt) till ljudkortets utgång för högtalare. Själv så har jag RCA kontakter på framsidan av tvn men om man inte har det så kan man köpa en konverter för 3xRCA - Scart. Dom kostar kring hundralappen tror jag.

Enda problemet för mig är att jag måste skifta mellan att ha antingen ljud i tvn eller i de vanliga högtalarna. Men det borde gå att lösa genom att man köper en kabel som har 1 3,5mm stereokontakt - 2st 3,5mm stereokontakter.

De flesta morderna grafikkorten brukar ha en tv utgång. Det brukar vara en rund svhs kontakt brevid kontakten för skärmen.

MVH Niclas

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)