webForumDet fria alternativet

"Soundblaster kompatibelt"?

Datorhårdvara

6 svar · 273 visningar · startad av henrik2001

Medlem sedan dec. 2000241 inlägg
Frågan#1

Hej!

Undrar en sak:
jag funderar på att köpa ett datorpaket från komplett.se (http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=&CatID=&GrpID=&p=25273&s=fp).
Det står att ljudkortet är "Soundblaster kompatibelt", vad betyder det?

En till fråga om paketet: Det står så här på lådan:
"In-Win Midi Tower ATX IW-S500 - 250W Power"
Vad betyder det?

Tacksam för hjälp!

/Henrik

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Om det är ett integrerat ljudkort (d.v.s. inbyggt på moderkortet) har det prestanda motsvarande ett Soundblaster PCI128. Sounblasterkompatibelt är väl annars ett begrepp från DOS tiden då programmen var tvungna att komunicera direkt med hårdvaran och inte via drivrutin som idag.

In-Win = fabrikat
Midi Tower = storlek (plats för 3-4 5 1/4 enheter)
ATX = vilken formfaktor som moderkortet kan ha + hur nättagget ser ut.
IW-S500 = modellbeteckning??
250W power = hur mycket effekt nätagget kan klämma ur sig, 250w är för lite om du ska köta med AMD processorer, fler än 2 hårddiskar och brännare.

Klokare?

/R

Jaa...men...om jag ska ha en hårddisk, en dvd-spelare och en brännare - är det för dåligt med 250W då?
Funkar det sämre då, eller inte alls kanske?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Soundblaster kompatibelt:

Creative Soundblaster i olika varianter, är bland de vanligaste ljudkorten som finns. Om ett spel kräver att ett ljudkort ska vara någon av dessa varianter, då är det bra om det är soundblaster-kompatibelt. Jag är dock osäker på vilken roll det spelar idag, då många spel går via windows drivrutiner för att spela upp ljuden. Men å andra sidan är nog nästan alla ljudkort soundblasterkompatibla i en eller annan mening (tror jag).

Midi Tower:

Mellanstorlek på datorlådor. Lådorna är väl ca 50 cm höga.

ATX:

Någon slags standard som berör strömförsörjningen av moderkort. Jag tror även att den berör infästningar och mått för moderkorten. Strunt samma, det är ATX som gäller idag.

250 W Power:

Då kan lådan klara en effekt på 250 W. Möjligt att det kan bli problem om du ska använda en AMD-processor, då dessa brukar kräva en del effekt. Dessutom får du nog räkna med att andra saker som du kopplar in, kräver en del effekt. Du kanske ska satsa på 300W istället.

In-Win och IW-S500:

Ingen aning :) Kanske någon modellbeteckning eller liknande.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Nej nej, sluta nu upp med denna Watt hets...!

Jag kör på mitt 235W agr.

* AMD Athlom 1GHz@1.3
* 2 SCSI diskar
* 2 IDE diskar
* 2 CD-rom*/bränare.

och det funkar alldeles utmärkt!

ok...tack för svaret stoffe-2k!
nån mer som har nån åsikt i frågan om watt......?

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Eftersom det är ett paket så behöver du nog inte fundera på om watten räcker eller inte. För man får väl förmoda att de har testat konfigurationen. §jr

För att bedömma hur mycket kräm ett nätagg kan klämma ur sig måste man även titta på hur många ampere det lämnar vid 3,3V, 5V och 12V. Ett aggregat med god kvalitet på 300W är i regel bättre än ett sämre med 350W.

Försök om möjligt att få tag på ett aggregat som inte väsnas för mycket. Enermax gör nättagg av mycket god kvalite har t.ex. på vissa modeller en ratt som man manuellt kan ställa fläkthastigheten med.

/R

292 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
159 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
164 ms — ändringar (db)