Jag har åtagit mig att hjälpa en bekant vars dator inte fungerar.
Lite info om datorn: AMD 500 Mhz, 128 Mb Ram, 30 GB HD, Win XP
Problemen yttrade sig så här:
Helt plötsligt när han anävde datorn kommer det upp en bluescreen med meddelandet: "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR (0x0000007A).
Han startar om och kör igen. Det dröjer nån timme innan meddelandet kommer igen. Det håller på så och tillslut går det inte att starta datorn utan den hänger sig vid HD detection vid uppstart.
Jag testar en massa saker, får det inte att fungera (ex bios hittar inte HDn mm). Jag tror HDn har kraschat och provat att slänga in min nya Barracuda IV 80GB i hans dator. Hans BIOS hittar min HD, datorn startar upp och innan uppstarten är klar (jag har Win2K) så kommer en bluescreen med messet "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (0x0000007B)
Till saken hör att hans HD inte fungerar i min dator heller.
Jag tror att moderkortet + HDn har gått sönder - vad tror ni? Jag spyr snart på skiten...
BIOS... att din disk inte fungerar kan bero på att han kör ATA-100 medan du kanske bara kör ATA-66.
Oavsett vilket - ställ ner detta i BIOS så borde det åtminstone gå att boota på din disk. Men visst, den andra disken är det ju fortfarande något "kajko" med...
Jo, men de tidiga versionerna av Windows 2000 hade bekymmer med ≥ATA-100, vilket är skälet till att jag rekommenderar att åtminstone försöka ställa ner det och pröva.