Har en liten fråga om hårddiskar, som jag hoppas ni kan svara på ganska enkelt. Köpte för en tid sen en ny hårddisk som jag satte in, de funkade direkt, å eftersom jag var i ganska akut behov av lagring började jag använda den omedelbart. Nu helt plötsligt inser jag att Hårddisken bara är helften så stor som den ja köpte, jaja, de e la bara å bygla om, eller..?
Så, frågorna då.. :) om man bylar om en hårddisk, försvinner saker på den och/eller måste den formateras om för att få 60 gig igen?
Det är nog snarare så att antingen klarar ditt bios inte större diskar eller så klarar inte datorn överhuvud taget större diskar.
Testa att uppgradera ditt bios så kanske du får ordning på det.
Gör lite sökningar i detta forum med så hittar du en del tips för frågan har varit uppe några gånger förut minns jag.
Nej, jag är ganska säker på att det inte är BIOS, det är nyare än hårddisken...
Jag har för mig att att man kunde sätta byglarna antigen som 16-"något" eller 32-"något", satte dom förmodligen på 16..? Men i alla fall, frågan var mest om man måste formater om Hårddisken efter att man rättat till problemet, eller kanske man kan använda PQ PM?
Du kanske skulle kolla igenom inställningarna i BIOS. Det kanske är något där som spökar (tror jag). Byglarna på en hårddisk brukar man använda för att ställa om mellan master och slave. De ska inte ha något med storleken att göra (åtminstone inte på de diskar jag har kommit i kontakt med). När det gäller Partition Magic tycker jag det borde gå att förstora partitionen utan att radera något. Men jag skulle rekommendera dig att ta en backup på viktiga filer innan du försöker.
Jag vet att man kan bygla diskar till mindre storlekar men att den skulle bli hälften så stor stämmer inte riktigt överens med det. Tippar på som dom andra att det är Bios som bråkar med dig.
Du säger inte vilket operativsystem som du använder men om du tex har partitionerat disken under installation av Windows 2000 eller XP med FAT32 så kan du inte göra större partitioner än 32 GB.
har för mig att man inte kan välja annat filformat än ntsf om man har över 32 gig hd, så det borde därmed inte gå att formatera 60 gigare med fat 32 såvida man inte använder skumt 3:e parts progg
Om din fråga: Om du är osäker på vad du gör så riskerar du alltid dina filer om du ändrar på en hårddisk.
Du har gett för lite info för att ge säkra råd. Vad BIOS säger om hårddisken i setup eller under uppstart, vilket Windows du kör, vilken info Windows ger om den.
Om det är som Reefer tipsar så kan du ju helt enkelt skapa en partition till av det som är kvar att partitionera. Kolla i Hantera enheter om det finns opartitionerat utrymme.
W9x, starta om till DOS och kör Fdisk så kan du se om det är nåt kvar att partitionera.
Det utrymme du använder nu är partitionerat för 32GB och formaterat. Det nya utrymme du hittar måste först partitioneras för sig och sedan formateras för att kunna anvåndas.
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e