webForumDet fria alternativet

Windowstrubbel

Datorhårdvara

8 svar · 405 visningar · startad av mibbe

Medlem sedan mars 2000402 inlägg
Frågan#1

Min bror kan oftast inte starta sin dator. Operativsystemet är Windows XP professional och den hittar helt enkelt inte hårddisken, han lyckas dock "lura" den ibland men då kraschar den efter 10-15 minuter och med meddelandet "Kernel data inpage error"

Övriga felsignaler han får är när han startar upp så får han tre höga gälla toner. Den försöker boota från cd:n eller diskett.

Någon som vet vad felet är?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Signalerna tyder på någon typ av hårdvarufel. Kolla över så att alla kort och kablar sitter som de skall. Hjälper inte det så plocka bort onödiga enheter och försök att hitta vilken det är som felar.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

jag skulle vilja veta vilken BIOS du har? är det Award, AmiBios eller något annat? då kan jag också titta efter vad pipsignalerna betyder.

men det är helt klart ett hårdvarufel, som sirPeter påpekar.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

om jag skulle gissa på att du har Amibios tyder de 3 pipen på ett minnesfel.

finns det någon risk att moderkortet skadats på något sätt? statisk elektricitet?

om du har flera minnesmoduler, testa att använda dem en och en, samt testa alla minnesplatserna..

mina gissningar ;)

lycka till nu. och informera oss gärna om framgången/nya frågor och funderingar...

Bioset är Amibios enligt min bror. Är det inte konstigt att hårddisken hittas ibland?

Det kan ofta bli så om inte nätaggregatet orkar med riktigt.

Jag flyttar tråden till forumet PC istället då det troligtvis är någon typ av hårdvarufel och det är större chans att någon där kan komma med en lösning.

Var hemma hos min bror, verkar som att hårddisken har någon vajsing. Den hittas inte, man får installera om XP och ens då kommer man "in" alltid.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

har ni testat med en annan hårddisk?? det skulle jag göra. och plocka ut alla "tillbehör" som ni har lagt till själva.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)