webForumDet fria alternativet

Hittar inte hårddisken!

Datorhårdvara

4 svar · 299 visningar · startad av mikey1

Medlem sedan aug. 200171 inlägg
Frågan#1

När jag startar/startar om datorn så händer det ett par gånger i veckan att bios inte hittar antingen den ena eller båda mina hårddiskar. Det hjälper inte att gå in i bios och söka efter hårddiskarna. Ibland händer att jag får starta om datorn både 2 och 3 gånger innan datorn startar normalt. Av någon anledning så hittar datorn alltid cd-rom spelaren och diskettstationen. Det är bara problem med hårddisken/hårddiskarna. Finns det någon därute som kan tipsa mig om vad det kan vara för fel?

Mvh
Michael

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Ligger hårddiskarna på samma IDE-kabel så kan det bero på glappkontakt helt enkelt.... :)

Hittar inte hårddisken!

Tack för svaret Klös!
Glapp i ide-kablarna var det första jag testade. Jag har testat att ha hårddiskarna på samma ide-kabel och att ha dom separerade med samma resultat. Det funkar ett tag sen hittar inte bios hårddisken/diskarna igen. :(

Mvh
Michael

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du har kollat byglingarna så att de dels sitter rätt och även att de inte har okontakt eller nåt sånt va?
Kolla även så att du inte har för klent nätaggregat.
Om du har för många prylar i burken och ett aggregat av klenare modell så kan det bli sådär ibland.

Hittar inte hårddisken!

Tack för svaret SirPeter!
Jag har inte rört någonting i datorn sen jag byggde den i början på 1999, förutom ide och strömkablarna som jag flyttat runt lite efter mina problem började och jag är helt säker att dom sitter som dom ska. Jag skall kontrollera byglarna försäkerhets skull. I och med att datorn är så gammal så används den enbart för surfning och nerladdning och därför finns det inga häftiga grafikkort och liknande som drar mycket ström.

Spec:
AMD K6-2 450MHz
256MB SDRAM
Riva TNT-2 M-64 32MB grafikkort
NEC CD-brännare
Forte Media ljudkort
2 st nätverkskort
2 st hårddiskar

med andra ord....VÄLDIGT basic dator.

Mvh
Michael

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)