webForumDet fria alternativet

Datorkrasch?

Datorhårdvara

9 svar · 362 visningar · startad av limpon

Medlem sedan sep. 2001175 inlägg
Frågan#1

Hej.

Sist jag spelade med min dator, så tvärhängde sig datorn.
Så jag startade om, gick in i bios och kollade där stog det att processorn stog på 85C.

Jag tog ut fläkten tänkte att jag dammar av den, för den var ganska fullproppad med damm.

Sedan satte jag tillbaka fläkten.

Sedan dess får jag ingen bild på skärmen.

Jag har testat bytt processor, nätaggregat. Lite allt möjligt.

Någon som har en förklaring till detta?

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Grafikkortet?

Testade med ett annat pci, vart ingen skillnad.

Samt en annan skärm.
Testat att köra datorn så smal som möjligt tagit ur alla kort som inte behövs typ.

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Du kanske pajade moderkortet lr liknande när du pillade med fläkten?

Jag var extremt försiktig när jag satte tillbaka / tog ur fläkten.

Medlem sedan juli 20022 inlägg

Kanske lika bra att jag tar det själv nu när jag registerat mig, så slipper jag posta via limpon.

Jag satt och spelade, datorn hänger sig.

Jag startar då om den, när jag startar upp så hör jag hur den piper.. *beep, beep, beep*. Så jag skyndar mig till BIOS:en och checkar av hur varm CPU:n är. Den står då på 85c, vilket är jäkligt hett.

Stänger av den så fort som möjligt och kopplar bort datorn från alla sladdar och dylikt. Kollar in fläkten, den är då full i damm. Jag tar bort det, monterar tillbaka fläkten och kopplar tillbaka datorn.

När jag då startar upp den så finns det ingen bild på skärmen.. Skumt tänker jag, så jag testar att byta grafikkort till ett PCI istället för mitt GF2 kort. Men ingen skillnad, så jag byter skärm för säkerhetsskull. Även att det vore otroligt om skärmen skulle gått sönder under den lilla stund jag rengjorde fläkten.
Ingen skillnad där heller..

Humm, funderar en stund. Men då kommer jag på att jag hade ungefär samma problem när jag bytte själva chassit för ett tag sedan. Då räckte det med att lossa lite på skruvarna på moderkortet, hur jag nu kom på det då? Aja, hur som helst så testar jag det nu också, men ingen skillnad.

Funderar en stund till och beslutar mig för att byta tillbaka till den gamla burken där alla grejjerna alltid funkat bra, så jag gör det. Tar ur alla gamla dator prylar ur den äldre burken och det samma ur den nya burken. Monterar de gamla sakerna i den nya burken och kör igång den, inga problem.. Gör samma sak med de nya grejjerna, jag stoppar alltså i dem i det äldre chassit. Men ingen skillnad, hör hur datorn startar upp som vanligt, men ingen bild.

Då tänkte jag så här - om jag tog ur fläkten medans cpu'n var 85c så lär den bli ännu varmare även om datorn är påslagen, för värmen får ju ingenstans att ta vägen då.. Så jag ringer en kompis (limpon) och frågar om inte han hade en athlon cpu som bara ligger, det hade han ju.. Så jag åker och hämtar den hos han, sätter i den och testar. Men det är fortfarande ingen skillnad.

Va faaan tänker jag, vad kan det vara för fel?
Ähh, jag testar att göra datorn så smal som möjligt så jag tar ur alla onödiga kort (ljudkort, nätverkskort, mpeg-kort) samt floppy, DVD och Brännarn. Men ingen skillnad..

Vad ska jag ta mig till? Finns det något mer jag kan göra?

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag startar då om den, när jag startar upp så hör jag hur den piper.. *beep, beep, beep*. Så jag skyndar mig till BIOS:en och checkar av hur varm CPU:n är.

Har du kollat i manualen för moderkortet vad tre korta pip står för?

Medlem sedan juli 20022 inlägg

Det står för att den var för varm. Men nu piper den ju inte längre..

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Det där har ju hänt för mig också (varför kom jag inte på det förr :q ) när jag spelade GTA3. Jag blev nervös som bara den och tryckte av datorn snabbare än snabbast. Hursomhelst så väntade jag en halvtimme och sedan startade den upp utan problem. Minns att fläkten var oerhört varm och att det luktade aningen bränt i rummet men jag lät den bara svalna en stund så löste sig det.

Kolla också att minnet sitter i ordentligt.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)